Innehåll om Försvarsbeslutet 2025–2030
Totalt 16 träffar.
-
Försvarsbeslutet ska omsättas till konkreta åtgärder hos 68 myndigheter
Regeringen har beslutat om tre inriktningsbeslut som ska omsätta försvarsbeslutet till konkreta åtgärder hos myndigheter för det militära försvaret och beredskapsmyndigheter inom det civila försvaret. Genom gemensamma mål och utgångspunkter vill regeringen förbättra förutsättningarna att åstadkomma en sammanhängande inriktning, planering och utveckling av totalförsvaret.
Publicerad · Pressmeddelande från Carl-Oskar Bohlin, Pål Jonson, Försvarsdepartementet
-
Inriktning för civilt försvar 2025–2030
Regeringen beslutar att beredskapsmyndigheter enligt förordningen (2022:524) om statliga myndigheters beredskap ska genomföra åtgärderna som anges i syfte att stärka det civila försvaret under perioden 2025–2030.
Publicerad · Regeringsuppdrag från Försvarsdepartementet, Regeringen
-
Inriktning för militärt försvar 2025-2030
Regeringen beslutar att den inriktning som anges ska gälla för verksamhet i Försvarsmakten, Försvarets materielverk, Försvarets radioanstalt, Totalförsvarets plikt- och prövningsverk, Totalförsvarets forskningsinstitut, Fortifikationsverket och Försvarshögskolan under 2025–2030.
Publicerad · Regeringsuppdrag från Försvarsdepartementet, Regeringen
-
Gemensamma förutsättningar för utvecklingen av totalförsvaret 2025–2030
Regeringen beslutar att beredskapsmyndigheter enligt förordningen (2022:524) om statliga myndigheters beredskap, Försvarsmakten, Försvarets materielverk, Totalförsvarets plikt- och prövningsverk, Totalförsvarets forskningsinstitut, Försvarets radioanstalt, Försvarshögskolan och Fortifikationsverket ska bidra till att uppnå det av riksdagen beslutade övergripande målet för totalförsvaret (prop. 2024/25:34, bet. 2024/25:FöU2, rskr. 2024/25:114).
Publicerad · Regeringsuppdrag från Försvarsdepartementet, Regeringen
-
Nytt totalförsvarsbeslut för ett starkare Sverige
(Ny version) Regeringen har nu beslutat om och lagt fram en totalförsvarsproposition för åren 2025–2030. Det handlar om kraftiga förstärkningar till totalförsvaret. I tillskott får det militära försvaret över 170 miljarder extra och det civila försvaret sammanlagt 37,5 miljarder extra till 2030. Det är historiska satsningar. Försvarsutgifterna kommer därmed att uppgå till 2,6 procent av BNP redan 2028.
Publicerad · Pressmeddelande, Webb-tv från Carl-Oskar Bohlin, Pål Jonson, Försvarsdepartementet
-
Totalförsvaret 2025–2030, Prop. 2024/25:34
Propositionen innehåller förslag om ett nytt mål för totalförsvaret, nya mål för det militära försvaret respektive civila försvaret samt inriktningen för Försvarsmaktens krigsorganisation. Vidare innehåller propositionen regeringens bedömning av den säkerhetspolitiska utvecklingen. Regeringen behandlar utifrån denna utgångspunkt totalförsvarets fortsatta utveckling inklusive en initial bedömning av Natomedlemskapets konsekvenser för utformningen av det militära och civila försvaret.
Publicerad · Proposition, Rättsliga dokument från Försvarsdepartementet, Regeringen
-
Nationell säkerhetsstrategi, Skr. 2023/24:163
Regeringen har beslutat om Sveriges nya nationella säkerhetsstrategi. Strategin innehåller fem vägledande principer för hantering av Sveriges säkerhet. Den utgör ramverket för regeringens arbete med nationell säkerhet fram till 2030.
Publicerad · Rättsliga dokument, Skrivelse från Regeringen, Statsrådsberedningen
-
Stärkt försvarsförmåga, Ds 2024:6
Sverige som allierad
Försvarsberedningen lämnar härmed slutrapporten Stärkt försvarsförmåga, Sverige som allierad, Ds 2024:6, med den övergripande ambitionen för det militära försvaret och förslag rörande den samlade ekonomin för totalförsvaret.
Publicerad · Departementsserien och promemorior, Rättsliga dokument från Försvarsdepartementet
-
Uppdrag till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap att stärka stödet för planering av krigsorganisation inom civilt försvar
Regeringen ger Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) i uppdrag att stärka stödet för civila aktörers planering för att under höjd beredskap kunna övergå till krigsorganisation.
Publicerad · Regeringsuppdrag från Försvarsdepartementet, Regeringen
-
Kraftsamling, Ds 2023:34
Inriktningen av totalförsvaret och utformningen av det civila försvaret
Det säkerhetspolitiska läget är det allvarligaste sedan andra världskrigets slut. Förberedelserna, beredskapen och förmågan inom hela totalförsvaret, både det militära och det civila försvaret, måste öka skyndsamt. Insikten om detta behöver genomsyra alla delar av samhället och vara den främsta drivkraften för utvecklingen av totalförsvarets samlade förmåga de kommande åren.
Publicerad · Departementsserien och promemorior, Rättsliga dokument från Försvarsdepartementet
-
Allvarstid, Ds 2023:19
Försvarsberedningens säkerhetspolitiska rapport 2023
I enlighet med anvisningarna lämnar Försvarsberedningen härmed en delrapport innehållande en bedömning av den säkerhetspolitiska omvärldsutvecklingen och sammanhängande konsekvenser för svensk försvars-och säkerhetspolitik. I detta ingår bland annat en bedömning av följderna av och prioriteringar kopplat till ett svenskt medlemskap i Nato.
Publicerad · Departementsserien och promemorior, Rättsliga dokument från Försvarsdepartementet
-
Kontrollstation 2023, Ds 2023:12
I enlighet med anvisningarna lämnar Försvarsberedningen härmed en delrapport innehållande en utvärdering av förverkligandet av totalförsvarsbeslutet 2020 (kontrollstation 2023) samt förslag om planeringsram till och med 2030. Därutöver lämnas förslag om rapporteringen av försvarsutgifter till Nato.
Publicerad · Departementsserien och promemorior, Rättsliga dokument från Försvarsdepartementet
-
Sveriges medlemskap i Nato, prop. 2022/23:74, Prop. 2022/23:74
Sverige ansökte den 18 maj 2022 om medlemskap i Nordatlantiska fördragsorganisationen (Nato). Samtidigt ansökte Finland om Natomedlemskap.
Publicerad · Proposition, Rättsliga dokument från Regeringen, Utrikesdepartementet
-
Uppdrag till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap och Försvarsmakten att pröva förmågan avseende rapportering under höjd beredskap
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och Försvarsmakten ska under 2023 i samverkan med beredskapsmyndigheter, sektorsansvariga myndigheter, myndigheter med uppgifter inom det militära försvaret, länsstyrelser, civilområdesansvariga länsstyrelser, kommuner och regioner pröva förmågan avseende rapportering och framtagande av samlade lägesbilder under höjd beredskap med utgångspunkt i gällande författningar.
Publicerad · Regeringsuppdrag från Justitiedepartementet, Regeringen
-
Kompletterande uppdrag till Försvarsmakten
Regeringen beslutade den 19 maj 2022 att Försvarsmakten ska planera för att anslagen till det militära försvaret når två procent av bruttonationalprodukt (BNP) senast år 2028 i fråga om följande tidigare beslutade uppdrag:
Publicerad · Regeringsuppdrag från Försvarsdepartementet, Regeringen
-
Struktur för ökad motståndskraft, SOU 2021:25
Fram till kalla krigets slut bedrevs i Sverige ett omfattande arbete inom ramen för det civila försvaret. Som en konsekvens av det förbättrade säkerhetspolitiska läget i slutet av 1980-talet började det civila försvaret under 1990-talet att avvecklas liksom stora delar av planeringen för höjd beredskap och då ytterst krig. Resurser som tidigare lagts på det nationella försvaret omdirigerades till internationella fredsfrämjande och humanitära insatser och till att stärka förmågan att förebygga och hantera svåra påfrestningar på samhället i fred.
Publicerad · Rättsliga dokument, Statens offentliga utredningar från Justitiedepartementet