Totalt 3218 träffar.
-
Regeringsärenden vecka 50, 2025
Publicerad · Ärendeförteckning från Arbetsmarknadsdepartementet, Finansdepartementet, Försvarsdepartementet, Justitiedepartementet, Klimat- och näringslivsdepartementet, Kulturdepartementet, Landsbygds- och infrastrukturdepartementet, Socialdepartementet, Statsrådsberedningen, Utbildningsdepartementet, Utrikesdepartementet
-
Remiss av Utbildningsdepartementets promemoria Registerkontroll inför antagning till vissa högskoleutbildningar, och Universitetskanslersämbetets rapporter (se nedan)
Här kan du ta del av svaren från instanserna som remitterats Utbildningsdepartementets promemoria Registerkontroll inför antagning till vissa högskoleutbildningar (U2025/01933), Universitetskanslersämbetets delrapport 2023:1 En översyn av bestämmelserna i antagningsregistret, och Universitetskanslersämbetets slutrapport 2023:22 En översyn av förordningen (1993:1153) om redovisning av studier m.m. vid universitet och högskolor.
Publicerad · Uppdaterad · Remiss från Utbildningsdepartementet
-
Uppdrag till Forskningsrådet för miljö, areella näringar och samhällsbyggande, Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd och Vetenskapsrådet att ansvara för utvärderingar av nationella forskningsprogram
Regeringen ger Forskningsrådet för miljö, areella näringar och samhällsbyggande (Formas), Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd (Forte) och Vetenskapsrådet i uppdrag att gemensamt ansvara för att utvärderingar av nationella forskningsprogram genomförs inom följande områden: klimat, hållbart samhällsbyggande, livsmedel, arbetslivsforskning, tillämpad välfärdsforskning, antibiotikaresistens samt migration och integration.
Publicerad · Regeringsuppdrag från Regeringen, Utbildningsdepartementet
-
Bristande studiero påverkar elevers kunskapsresultat negativt
Ännu en studie visar på sambandet mellan bristande studiero och sämre kunskapsresultat. TIMSS-studien, som mäter elevers kunskaper i matematik och naturvetenskap, visar även att elever med svagare socioekonomisk bakgrund inte har förbättrat sina kunskaper mellan årskurs 8 och 9. Regeringen genomför flera reformer för att höja kunskapsresultaten och öka studieron i skolan.
Publicerad · Pressmeddelande från Simona Mohamsson, Utbildningsdepartementet
-
Forskningsfinansiärer ska utvärdera de nationella forskningsprogrammen
Regeringen ger nu Formas, Forte och Vetenskapsrådet i uppdrag att gemensamt ansvara för att genomföra utvärderingar av de nationella forskningsprogrammen som inrättades 2017. De områden som berörs är klimat, hållbart samhällsbyggande, livsmedel, arbetslivsforskning, tillämpad välfärdsforskning, antibiotikaresistens samt migration och integration.
Publicerad · Pressmeddelande från Lotta Edholm, Utbildningsdepartementet
-
Tilläggsdirektiv till Kommittén Svenska Unescorådet (U 2012:01), Dir. 2025:108
Ändring i uppdraget och beskrivningen av Svenska Unescorådet.
Publicerad · Kommittédirektiv, Rättsliga dokument från Regeringen, Utbildningsdepartementet
-
Regeringen vill förtydliga svenska språkets ställning i förskolan
För att barn i förskolan ska få en bättre utveckling i det svenska språket behöver svenskans ställning i förskolan förtydligas i skollagen. Regeringen utökar därför uppdraget för en statlig utredning om förskolan.
Publicerad · Pressmeddelande från Parisa Liljestrand, Simona Mohamsson, Utbildningsdepartementet
-
Tilläggsdirektiv till Utredningen om en likvärdig förskola av god kvalitet med obligatorisk språkförskola (U 2024:04), Dir. 2025:102
Ändring i uppdraget och förlängd tid.
Publicerad · Kommittédirektiv, Rättsliga dokument från Regeringen, Utbildningsdepartementet
-
Regeringsärenden vecka 49, 2025
Publicerad · Ärendeförteckning från Arbetsmarknadsdepartementet, Finansdepartementet, Försvarsdepartementet, Justitiedepartementet, Klimat- och näringslivsdepartementet, Kulturdepartementet, Landsbygds- och infrastrukturdepartementet, Socialdepartementet, Statsrådsberedningen, Utbildningsdepartementet, Utrikesdepartementet
-
Förskolepersonal trivs med sitt arbete men många upplever stress, visar internationell undersökning
Mer än 90 procent av personalen i förskolan är nöjda med sitt arbete, men samtidigt upplever nästan hälften en hög grad av stress i arbetet. Det visar den internationella enkätstudien TALIS 2024, som undersöker yrkesvardagen för personal och rektorer i förskolan. Regeringen gör flera åtgärder för att förbättra arbetsmiljön i förskolan.
Publicerad · Pressmeddelande från Simona Mohamsson, Utbildningsdepartementet
-
Remiss av EU-kommissionens förslag till förordning om Euratoms forsknings- och utbildningsprogram COM(2025) 594, U2025/02003
Här kan du ta del av svaren från instanserna som regeringen har remitterat EU-kommissionens förslag till förordning om Euratoms forsknings- och utbildningsprogram COM(2025) 594.
Publicerad · Uppdaterad · Remiss från Utbildningsdepartementet
-
Regeringen satsar på att stärka skolors arbete mot antisemitism
Enligt en ny studie från Skolverket kan antisemitism i den svenska skolan ta sig många olika uttryck. Ställningstaganden i Israel-Palestina-konflikten påverkar elevernas trygghet i skolan men eleverna möter även antisemitism på sociala medier och i hemmen. Regeringen har gjort flera åtgärder för att motverka antisemitism.
Publicerad · Pressmeddelande från Simona Mohamsson, Utbildningsdepartementet
-
Regeringen planerar skjuta fram införandet av digitala nationella prov
Införandet av digitala nationella prov har omgärdats av utmaningar och problem. Regeringen har för avsikt att se över Skolverkets uppdrag och skjuta fram införandet.
Publicerad · Pressmeddelande från Lotta Edholm, Utbildningsdepartementet
-
Tydligare ansvar och högre kvalitet i komvux, Dir. 2025:103
En särskild utredare ska föreslå åtgärder för att avhjälpa brister i kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare (sfi) och kommunal vuxenutbildning (komvux) i övrigt.
Publicerad · Kommittédirektiv, Rättsliga dokument från Regeringen, Utbildningsdepartementet
-
Regeringen tillsätter en utredning för att komma till rätta med bristerna i komvux och sfi
Flera granskningar har pekat på återkommande brister i kommunal vuxenutbildning (komvux), inklusive sfi. Därför tillsätter regeringen nu en ny utredning om tydligare ansvar och högre kvalitet i komvux. Kontrollen av enskilda utbildningsanordnare i komvux ska skärpas och kommunernas ansvar för utbildningen tydliggöras. Syftet är att fler elever ska få en utbildning av hög kvalitet.
Publicerad · Pressmeddelande, Webb-tv från Lotta Edholm, Utbildningsdepartementet
-
Regeringsärenden vecka 48, 2025
Publicerad · Ärendeförteckning från Arbetsmarknadsdepartementet, Finansdepartementet, Försvarsdepartementet, Justitiedepartementet, Klimat- och näringslivsdepartementet, Kulturdepartementet, Landsbygds- och infrastrukturdepartementet, Socialdepartementet, Utbildningsdepartementet, Utrikesdepartementet
-
Pressträff om ny komvuxutredning
Torsdag den 27 november kl. 15.00 bjuder gymnasie-, högskole- och forskningsminister Lotta Edholm in till en pressträff tillsammans med Patrick Reslow, skolpolitisk talesperson för Sverigedemokraterna, Kristina Axén Olin, gruppledare för Moderaterna i utbildningsutskottet och Mathias Bengtsson, utbildningspolitisk talesperson för Kristdemokraterna. På pressträffen presenteras direktiven till en ny utredning om komvux och sfi.
Publicerad · Pressmeddelande, Webb-tv från Lotta Edholm, Utbildningsdepartementet
-
En förbättrad elevhälsa, SOU 2025:113
Slutbetänkande av Utredningen om en förbättrad elevhälsa.
Publicerad · Rättsliga dokument, Statens offentliga utredningar från Utbildningsdepartementet
-
Sverige deltar vid ESA:s ministermöte i Bremen
Den 26–27 november arrangerar den europeiska rymdorganisationen ESA (European Space Agency) ett ministermöte i Bremen, Tyskland. På mötet kommer ministrar från ESA:s medlemsstater att besluta om prioriteringar och finansiering för Europas rymdprogram under de kommande 3-5 åren. Den svenska delegationen vid mötet kommer att ledas av Maria Nilsson, statssekreterare hos gymnasie-, högskole- och forskningsminister, Lotta Edholm.
Publicerad · Pressmeddelande från Lotta Edholm, Utbildningsdepartementet
-
Riksrevisionens rapport om likvärdighet i förskolan – statens stöd, uppföljning och tillsyn, Skr. 2025/26:67
I skrivelsen redovisar regeringen sin bedömning av de iakttagelser och slutsatser samt rekommendationer som Riksrevisionen lämnar till regeringen i sin granskningsrapport Likvärdighet i förskolan – statens stöd, uppföljning och tillsyn (RiR 2025:15).
Publicerad · Rättsliga dokument, Skrivelse från Regeringen, Utbildningsdepartementet





