Hoppa till huvudinnehåll

EU-representationen söker assistent till Coreper I-samordningen och interinstitutionella frågor

Publicerad

Är du lockad av att arbeta i en internationell miljö? Trivs du med att arbeta serviceorienterat med administrativa uppgifter? Vi söker dig med ett starkt sinne för organisation och service och gärna med erfarenhet av från Regeringskansliet eller EU-institutionerna. Om du är en noggrann och kvalitetsmedveten person som är beredd att hugga i där det behövs kan vi erbjuda dig ett spännande jobb på en intensiv och stimulerande arbetsplats i Europas hjärta.

Din arbetsdag. EU:s morgondag.

Målet för EU-representationens verksamhet är att vara ett effektivt instrument för regeringen på EU-arenan. För att uppnå detta mål behövs engagerade medarbetare, såväl assistenter som handläggare och chefer.

I rollen som assistent kommer du att stödja Coreper I-samordningen, Europaparlamentsgruppen och rättsliga rådgivaren vid EU-representationen. Dina arbetsuppgifter omfatta besöksplanering, resebokning och kalenderhantering samt annan administration. Som Coreper I-assistent ansvarar du för förberedelser och dokumentdistribuering inför Coreper och ministerrådsmöten, exempelvis distribuera mötesdagordningar och veckobeställningar inför Coreper samt sammanställande av Coreper pärmar.  I rollen som stöd till rättsliga rådgivaren inkluderas bland annat arbete med hantering av överträdelseärenden. 

I tjänsten ingår frekvent arbete utanför ordinarie arbetstid, då dokument och bidrag till rapporter kan komma sent på dagen. EU-representationen arbetar aktivt för att alla medarbetare ska ges möjlighet till avkoppling efter intensiva arbetsperioder och har en intern policy för arbetslivsbalans. 

Tjänsten medför dagliga kontakter med bland annat andra enheter på EU-representationen, Regeringskansliet och EU-institutioner. Du kan läsa mer om vår verksamhet på:

https://www.regeringen.se/sverige-i-eu/eu-representationen/

Din bakgrund

Du har minst en gymnasieutbildning med teoretisk inriktning. Vi söker dig som har erfarenhet av att arbeta administrativt. Det är meriterande om du har arbetslivserfarenhet inom offentlig verksamhet, exempelvis Regeringskansliet, statlig myndighet eller EU-institutionerna. Du behöver kunna uttrycka dig obehindrat på svenska och engelska i både tal och skrift. Vidare är du van att arbeta med Officepaketet. 

Erfarenhet av arbete inom service är meriterande likaså kunskaper i franska och kunskaper om EU-arbetet och unionens institutioner.

Dina egenskaper

Vi söker dig som gillar att arbeta administrativt. Du har känsla för service och har lätt att anpassa dig till föränderliga omständigheter. Du har en god samarbetsförmåga och är lyhörd för behoven på enheten. Vidare har du en väl utvecklad förmåga att planera och organisera arbetet på ett effektivt sätt. En prestigelös inställning till arbetsuppgifterna är viktigt, likaså en väl utvecklad kvalitetsmedvetenhet och noggrannhet i arbetet. Du är tillmötesgående och anstränger dig för att hitta lösningar. Eftersom arbetsbelastningen kan variera över tid på grund av arbetstoppar är stresstålighet av vikt.

Övrigt

Tjänsten är en lokalanställd tillsvidaretjänst på heltid. Tillträde från 3 februari 2025 eller enligt överenskommelse. 

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

En säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas då tjänsten är säkerhetsklassad.

Arbete utanför ordinarie arbetstid och övertidsarbete förekommer i tjänsten. 

Svenskt medborgarskap är ett krav för tjänsten. 

Är du intresserad?

Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Anna Strandbacke Muhler som är Mertens handläggare, på +32 (0)2 289 56 38. Du är även välkommen att kontakta HR-handläggare Johanna Nylander på +32 (0) 2 289 56 63 för frågor gällande anställningsvillkor och information om Bryssel. Facklig kontaktperson för ST-UM är Erika Perez som nås på +32 (0)2 289 5686 och för Saco Linnea Gualersi som nås på +32 (0)2 289 56 07. 

Välkommen med din ansökan med meritförteckning och personligt brev via e-post till [email protected] senast den 17 januari 2025. Ange diarienummer UM2025/XXXXX/BRYR i din ansökan. 

Tänk på att ansökningshandlingar som du skickar till representationen blir allmän handling och kan komma att lämnas ut i enlighet med offentlighetsprincipen. Inkludera därför inte personuppgifter som du inte vill ska kunna begäras ut.

EU-representationen är Sveriges största utlandsmyndighet belägen i Bryssel. Verksamheten syftar till att utifrån regeringens prioriteringar och målsättningar förbereda, driva och vinna gehör för svenska ståndpunkter i EU-arbetet. 

 

 

Laddar...