Hoppa till huvudinnehåll

Barn- och ungdomsutbildning

Till barn– och ungdomsutbildningen hör förskola, fritidshem, den obligatoriska skolan samt gymnasieskolan. Elever ska utifrån sina olika förutsättningar och behov få utbildning så att de uppnår kunskapskraven och därmed får möjlighet att utvecklas så långt som möjligt.

Ansvariga för barn- och ungdomsutbildning

Ansvarigt statsråd

Lotta Edholm Skol­minister

Ansvarigt departement

Aktuellt om barn- och ungdomsutbildning

  • Skolverket ska beakta riskerna med digitalisering

    Skolminister Lotta Edholm blir intervjuad av en journalist.
    Skolminister Lotta Edholm på en pressträff den 11 juli. Foto: Magnus Liljegren/Regeringskansliet

    Regeringen gör nu flera ändringar i skolmyndigheternas instruktioner. Ändringarna är ett led i regeringens kontinuerliga arbete med att utveckla styrningen av skolmyndigheterna. Bland annat ändras Skolverkets ansvar för digitaliseringsfrågor.

  • Lärares och förskollärares undervisningstid ska regleras

    Foto: Ulrika Westerberg/Regeringskansliet

    Lärare och förskollärare behöver ges bättre förutsättningar att kunna fokusera på sitt kärnuppdrag – undervisningen. Idag räcker ofta tiden för att planera och följa upp sin undervisning inte till. Samarbetspartierna vill nu ändra på det genom att reglera lärares och förskollärares undervisningstid samt tiden till planering och uppföljning.

Foto: Jessica Gow/Regeringskansliet

Regeringen vill få bättre statistik om skolbibliotek och kostnader för läromedel

I dagens skola får skärmtid för mycket utrymme och lästid för lite. En av flera viktiga åtgärder för att utveckla elevers läsförmåga och öka läsintresset är att se till att de har tillgång till välutrustade och bemannade skolbibliotek, men i dag finns det brister i den statistik som tas fram om skolbibliotek. Idag saknas också statistik om hur mycket huvudmännen lägger på läroböcker och andra lärverktyg som till exempel datorer. Regeringen ger därför Skolverket i uppdrag att utveckla statistiken.

Foto: Matilda Nehlmark/Regeringskansliet

Sverige sämst i Europa på klassrumsdisciplin visar siffror från OECD

Problem med stök, buller och bristande studiero i klassrummet är vardag för många av Sveriges elever och lärare. Statistik från OECD visar att Sverige är det land i Europa som har sämst klassrumsdisciplin. Regeringen vidtar en rad åtgärder för att komma till rätta med problemen.

Innehåll om barn- och ungdomsutbildning

RSS Mail
Prenumerera

Totalt 771 träffar.

Laddar...