Innehåll om ordning på grunderna
Totalt 33 träffar.
-
Skolverket får förlängt uppdrag om språkträning för anställda i välfärden
Vart fjärde barn i förskolan har utländsk bakgrund. Det innebär att de allra flesta som arbetar i förskolan kommer att arbeta med barn som har ett annat modersmål än svenska och som kan behöva stöd i sin språkutveckling. Samtidigt finns det personal i förskolan vars kunskaper i svenska brister. I budgetpropositionen för 2025 föreslog regeringen en förlängning av den pågående satsningen på språkträning för anställda i välfärden, där bland annat personal i förskolan ingår. Nu förlängs även Skolverkets uppdrag om satsningen.
Publicerad · Pressmeddelande från Lotta Edholm, Utbildningsdepartementet
-
Regeringen gör stora satsningar på läsning och böcker i skolan
Att elever kan läsa och förstå vad de läser är grunden för deras lärande i alla skolämnen. På sikt påverkar det också möjligheterna att klara av en utbildning och etablera sig på arbetsmarknaden. Under vecka 44 är det läslov i Sverige, ett tillfälle då läsningen kan få extra stor plats på bibliotek, fritidshem, förskolor, fritidsgårdar, idrottsföreningar och hemma i läsfåtöljen.
Publicerad · Pressmeddelande från Johan Pehrson, Lotta Edholm, Utbildningsdepartementet
-
Spetsutbildning permanentas och reglerna stramas upp
Spetsutbildningar är viktiga för att möta högpresterande elever som behöver utmanas särskilt mycket i undervisningen. Spetsutbildningar i vissa ämnen har hittills bedrivits som försöksverksamhet, som nu kommer att avslutas. I stället införs spetsutbildning som en permanent del av skolväsendet med stramare regler för att garantera att de spetsutbildningar som startar håller en hög kvalitet.
Publicerad · Pressmeddelande från Lotta Edholm, Utbildningsdepartementet
-
Regeringen satsar på ökad lästid och minskad skärmtid
Att elever kan läsa och förstå vad de läser är grunden för deras lärande i alla skolämnen. Regeringens skolpolitik syftar till att gå tillbaka till grunderna och återupprätta en stark kunskapsskola där fokus i de tidigare årskurserna ligger på grundläggande färdigheter som att läsa, skriva och räkna. Digitala lärverktyg ska introduceras i undervisningen först i en ålder när de främjar och inte hämmar elevernas lärande.
Publicerad · Uppdaterad · Artikel från Lotta Edholm, Utbildningsdepartementet
-
Alla elever ska få rätt till bemannade skolbibliotek
Sverige befinner sig i en läskris och den utvecklingen behöver vända. Trots att vi vet att de bästa förutsättningarna för att lära sig läsa och skriva ges med böcker, papper och pennor förekommer det att elever saknar tillgång till läroböcker, skönlitteratur och bemannade skolbibliotek. Regeringen har nu beslutat om en proposition som ska stärka elevernas rätt till ett bemannat skolbibliotek.
Publicerad · Pressmeddelande från Lotta Edholm, Utbildningsdepartementet
-
Lärares och förskollärares undervisningstid ska regleras
Lärare och förskollärare behöver ges bättre förutsättningar att kunna fokusera på sitt kärnuppdrag – undervisningen. Idag räcker ofta tiden för att planera och följa upp sin undervisning inte till. Samarbetspartierna vill nu ändra på det genom att reglera lärares och förskollärares undervisningstid samt tiden till planering och uppföljning.
Publicerad · Pressmeddelande från Lotta Edholm, Utbildningsdepartementet
-
Stärkta skolbibliotek
Lagrådsremissen innehåller förslag om ändringar i skollagen (2010:800) som syftar till att stärka elevers tillgång till ett ändamålsenligt skolbibliotek. Ändringarna innebär i huvudsak följande.
Publicerad · Lagrådsremiss, Rättsliga dokument från Regeringen, Utbildningsdepartementet
-
Nu ska alla elever få rätt till bemannade skolbibliotek
De bästa förutsättningarna för att lära sig läsa och skriva ges med böcker, papper och pennor. Trots detta förekommer det att elever saknar tillgång till läroböcker, skönlitteratur och bemannade skolbibliotek. Regeringen genomför därför stora satsningar för att öka lästiden, förbättra läsförståelsen och minska skärmtiden i skolan. Som ytterligare ett steg, beslutar nu regeringen om en lagrådsremiss som innebär att alla elever ska ha rätt till bemannade skolbibliotek.
Publicerad · Pressmeddelande från Lotta Edholm, Parisa Liljestrand, Kulturdepartementet, Utbildningsdepartementet
-
176 miljoner till inköp av böcker till landets skolor och förskolor – så mycket får varje län
(Ny version) Svenska elevers läsförmåga sjunker och senaste PISA-mätningen visade att var fjärde elev inte kan läsa ordentligt. Regeringen gör flera insatser för att vända utvecklingen. Från 2024 finns ett nytt statsbidrag som gör det möjligt för förskolor och skolor att köpa in skön- och facklitteratur. Nu är det klart hur mycket förskolorna och skolorna i respektive kommun och län kan få.
Publicerad · Pressmeddelande från Lotta Edholm, Utbildningsdepartementet
-
Experter med bred kompetens i Läroplansutredningen
Läroplanerna behöver vara tydligt inriktade på fakta och ämneskunskaper och bättre anpassade efter barns kognitiva utveckling. Därför tillsatte regeringen Läroplansutredningen i december 2023, som leds av den särskilde utredaren Thomas Persson. Nu är det klart vilka sakkunniga och experter som ska stödja utredningen.
Publicerad · Pressmeddelande från Lotta Edholm, Utbildningsdepartementet
-
Det ska bli lättare för elever att få läsa i snabbare takt och på en högre nivå
I dag är det många elever som inte får den utmaning de behöver i undervisningen. För att möta högpresterande elever som behöver utmanas mer i undervisningen föreslår regeringen nu att det ska bli lättare att få läsa i snabbare takt och på en högre nivå inom ramen för sin vanliga grundskoleutbildning. Försöksverksamhet med spetsutbildningarna i grund- och gymnasieskolan kommer också att permanentas.
Publicerad · Pressmeddelande från Lotta Edholm, Mats Persson, Utbildningsdepartementet
-
Regeringen avsätter 658 miljoner för inköp av läroböcker
Regeringen gör omfattande satsningar för ökad läsning och 2023 infördes ett statsbidrag för inköp av läroböcker. För 2024 har ungefär 658 miljoner kronor avsatts. Nu har Skolverket beslutat hur mycket varje huvudman kan söka.
Publicerad · Pressmeddelande från Lotta Edholm, Utbildningsdepartementet
-
Fler böcker till förskolor och skolor
Barn och elever ska få ordentlig tillgång till böcker och regeringen har därför inrättat ett nytt statsbidrag för inköp av skön- och facklitteratur. Nu är villkoren för statsbidraget beslutade och huvudmännen kan söka de 176 miljoner kronor, vilket ungefär motsvarar 880 000 böcker, som är avsatta för 2024.
Publicerad · Pressmeddelande från Lotta Edholm, Utbildningsdepartementet
-
Lågstadiet undantas från digitaliseringen av nationella prov
I grundskolans tidigare årskurser behöver analoga och inte digitala lärverktyg stå i fokus. Regeringen ändrar nu Skolverkets uppdrag så att de nationella proven och bedömningsstöden i lågstadiet inte längre ska digitaliseras.
Publicerad · Pressmeddelande från Lotta Edholm, Utbildningsdepartementet
-
Uppdrag till Skolverket för att öka möjligheterna att följa elevers kunskapsutveckling
För att alla elever ska få det stöd de behöver i sitt lärande är det viktigt att lärarna på ett ändamålsenligt sätt kan följa deras kunskapsutveckling. Regeringen har därför givit Skolverket i uppdrag i regleringsbrevet för 2024 att ta fram en plan för att utveckla och förbättra kartläggningsmaterial och bedömningsstöd.
Publicerad · Pressmeddelande från Lotta Edholm, Utbildningsdepartementet
-
Mer obligatorisk undervisningstid för elever som behöver det, Dir. 2023:174
För att skapa bättre förutsättningar för elever att nå behörighet till gymnasieskolans nationella program ska en särskild utredare se över hur elever i behov av mer undervisningstid kan få det. I det ingår att utreda hur en skyldighet för elever att delta i lovskola eller extra studietid eller annan läxhjälp kan utformas. Utredaren ska även se över bestämmelserna för när en rektor kan besluta att en elev ska gå om en årskurs, i syfte att underlätta sådana beslut. För att möjliggöra snabbare integration ska utredaren även undersöka om och hur undervisningstiden kan utökas för nyanlända elever.
Publicerad · Kommittédirektiv, Rättsliga dokument från Regeringen, Utbildningsdepartementet
-
Ny utredning ska ge mer undervisningstid till elever som behöver det
Allt för många elever klarar inte grundskolan med godkända betyg och stöd sätts ofta in alldeles för sent. Skolorna behöver därför få bättre förutsättningar att kunna möta elevers olika behov och stödet måste sättas in tidigare än i dag. Som ett komplement till andra stödåtgärder behöver en del elever också mer undervisningstid i skolan. Regeringen tillsätter därför en utredning om hur de elever som behöver mer undervisningstid ska kunna få det.
Publicerad · Pressmeddelande från Lotta Edholm, Utbildningsdepartementet
-
En tydligare kunskapsinriktning i läroplanerna, Dir. 2023:173
En särskild utredare ska föreslå ändringar i läroplanerna för de obligatoriska skolformerna och fritidshemmet i syfte att skapa bättre förutsättningar för elevers lärande och kunskapsutveckling. Detta ska uppnås genom en tydlig kunskapsinriktning med fokus på fakta och ämneskunskaper och bättre anpassning efter barns kognitiva utveckling och skilda förutsättningar.
Publicerad · Kommittédirektiv, Rättsliga dokument från Regeringen, Utbildningsdepartementet
-
Fakta och ämneskunskaper ska genomsyra nya läroplaner
Regeringen anser att det behövs en ny syn på kunskap i svensk skola. Ett viktigt steg är att få på plats läroplaner som är tydligt inriktade på fakta och ämneskunskaper. Läroplanerna behöver också bättre anpassas efter barns kognitiva utveckling. Nu tillsätts en ny utredning som ska se över läroplanerna.
Publicerad · Pressmeddelande från Lotta Edholm, Utbildningsdepartementet
-
Införande av grundläggande svenska och översyn av modersmålsundervisningen, Dir. 2023:175
En särskild utredare ska se över ämnet svenska som andraspråk i syfte att ämnet bättre ska möta behoven både hos elever som saknar grundläggande kunskaper i svenska språket och hos elever som kommit längre i sin andraspråksutveckling. Utredaren ska även se över modersmålsundervisningen i syfte att den inte negativt ska påverka integrationen eller elevernas kunskapsutveckling i svenska språket och vid behov föreslå åtgärder för att säkerställa att modersmålsundervisningen inte har sådana effekter.
Publicerad · Kommittédirektiv, Rättsliga dokument från Regeringen, Utbildningsdepartementet