Innehåll om barn- och ungdomsutbildning
Totalt 830 träffar.
-
Digitala verktyg i skolan leder inte automatiskt till bättre digitala färdigheter visar ny undersökning
Många elever saknar grundläggande digital kompetens, visar den internationella studien ICILS. Studien visar också genom jämförelse med andra nordiska länder att användning av digitala lärverktyg i skolan inte automatiskt leder till att elever utvecklar en god digital kompetens.
Publicerad · Pressmeddelande från Lotta Edholm, Utbildningsdepartementet
-
Skärm till pärm i fokus när skolministern talade vid internationell konferens
Det har funnits en ogenomtänkt digitalisering av skolan som inneburit fler skärmar även långt ned i åldrarna, trots att vetenskapen pekar på att elever lär sig grundläggande färdigheter som att läsa och skriva bäst med böcker, papper och penna. Det och mycket annat tog Lotta Edholm upp när hon var hedersgäst och talade vid en internationell konferens i Rom den 7 november.
Publicerad · Pressmeddelande från Lotta Edholm, Utbildningsdepartementet
-
Remiss av promemorian En modern krisreglering för verksamheter på skolområdet, U2024/02201
Här kan du ta del av svaren från dem som har ombetts att svara på remissen promemorian En modern krisreglering för verksamheter på skolområdet. Övriga yttranden finns tillgängliga i departementet.
Publicerad · Uppdaterad · Remiss från Utbildningsdepartementet
-
Skolverket ska redogöra för på vilket sätt ämnena i gymnasieskolan är relevanta
Det behövs ökad tydlighet om hur de ämnen i gymnasieskolan som Skolverket beslutar om kommer till och vilket innehåll de får. Därför får Skolverket i uppdrag att redovisa detta.
Publicerad · Pressmeddelande från Johan Pehrson, Utbildningsdepartementet
-
Ny rapport visar att stödinsatser i skolan sätts in för sent – detta är regeringens åtgärder
I dag publicerade Skolverket en rapport som visar att skolan brister i att ge elever det stöd de har rätt till. Regeringen tar krafttag för att komma åt problemen.
Publicerad · Pressmeddelande från Lotta Edholm, Utbildningsdepartementet
-
Skolverket får förlängt uppdrag om språkträning för anställda i välfärden
Vart fjärde barn i förskolan har utländsk bakgrund. Det innebär att de allra flesta som arbetar i förskolan kommer att arbeta med barn som har ett annat modersmål än svenska och som kan behöva stöd i sin språkutveckling. Samtidigt finns det personal i förskolan vars kunskaper i svenska brister. I budgetpropositionen för 2025 föreslog regeringen en förlängning av den pågående satsningen på språkträning för anställda i välfärden, där bland annat personal i förskolan ingår. Nu förlängs även Skolverkets uppdrag om satsningen.
Publicerad · Pressmeddelande från Lotta Edholm, Utbildningsdepartementet
-
"Leken spelar roll även i nya årskurs 1"
Utbildningsminister Johan Pehrson och skolminister Lotta Edholm, replik, Svenska Dagbladet, den 31 oktober 2024.
Publicerad · Debattartikel från Johan Pehrson, Lotta Edholm, Utbildningsdepartementet
-
Många nya skolsociala team med regeringens satsning
Regeringens statsbidrag för skolsociala team har bidragit till att det idag finns hela 294 skolsociala team runt om i landet. Många huvudmän har sökt statsbidraget vilket visar att behoven är stora. Regeringen föreslår därför att statsbidraget förstärks och förlängs.
Publicerad · Pressmeddelande från Camilla Waltersson Grönvall, Lotta Edholm, Socialdepartementet, Utbildningsdepartementet
-
Så mycket får varje län av Kunskapsbidraget
Skolan behöver gå tillbaka till grunderna och svenska elevers kunskaper behöver förbättras. Regeringen föreslog i budgeten för 2025 att Kunskapsbidraget förstärks med 700 miljoner kronor till totalt 8,2 miljarder. Nu har Skolverket tagit ett första beslut om hur pengarna ska fördelas.
Publicerad · Pressmeddelande från Lotta Edholm, Utbildningsdepartementet
-
Remiss av Statens skolverks redovisning av uppdrag om ett nationellt professionsprogram, U2024/01380
Här kan du ta del av svaren från dem som har ombetts att svara på remissen Statens skolverks redovisning av uppdrag om ett nationellt professionsprogram. Övriga yttranden finns tillgängliga i departementet.
Publicerad · Uppdaterad · Remiss från Utbildningsdepartementet
-
Minskad trygghet i skolan visar nytt index
Alla elever har rätt att känna sig trygga i skolan. Tyvärr går utvecklingen åt fel håll och tryggheten i svensk skola minskar. Det visar ett nytt trygghetsindex som Utbildningsdepartementet tagit fram.
Publicerad · Pressmeddelande, Webb-tv från Johan Pehrson, Lotta Edholm, Utbildningsdepartementet
-
Lotta Edholm presenterar nytt index över trygghet i skolan
Onsdag den 30 oktober bjuder skolminister Lotta Edholm in till en pressbriefing för att presentera ett nytt index över trygghet i skolan.
Publicerad · Pressmeddelande, Webb-tv från Lotta Edholm, Utbildningsdepartementet
-
Regeringen vill göra det lättare att följa upp elever med funktionsnedsättning
Elever med funktionsnedsättningar har ofta svårare att nå skolans kunskapskrav. I dag finns det begränsade möjligheter att samlat och på nationell nivå följa deras kunskapsutveckling och vilka stödinsatser de får. Regeringen vill därför göra det möjligt att samköra insamlad information om eleverna från Skolverket och Socialstyrelsen.
Publicerad · Pressmeddelande från Lotta Edholm, Utbildningsdepartementet
-
Utbildningsministern besökte Malmö och Lund
I dag har utbildningsminister Johan Pehrson besökt Malmö latinskola och Lunds universitet.
Publicerad · Pressmeddelande från Johan Pehrson, Utbildningsdepartementet
-
Regeringen ger stöd för att barn i familjehem ska få bättre förutsättningar för en god skolgång
Barn och unga som varit placerade i samhällets vård når inte samma resultat i skolan som andra barn. Därför har regeringen beslutat att ge Stiftelsen Allmänna Barnhuset stöd för att vidareutveckla de förebyggande programmen Skolfam och Förfam, som stödjer skolgången för barn och unga som placerats i familjehem.
Publicerad · Pressmeddelande från Camilla Waltersson Grönvall, Lotta Edholm, Socialdepartementet, Utbildningsdepartementet
-
Regeringen gör stora satsningar på läsning och böcker i skolan
Att elever kan läsa och förstå vad de läser är grunden för deras lärande i alla skolämnen. På sikt påverkar det också möjligheterna att klara av en utbildning och etablera sig på arbetsmarknaden. Under vecka 44 är det läslov i Sverige, ett tillfälle då läsningen kan få extra stor plats på bibliotek, fritidshem, förskolor, fritidsgårdar, idrottsföreningar och hemma i läsfåtöljen.
Publicerad · Pressmeddelande från Johan Pehrson, Lotta Edholm, Utbildningsdepartementet
-
Regeringen gör stora satsningar på läsning och böcker i skolan
Att elever kan läsa och förstå vad de läser är grunden för deras lärande i alla skolämnen och på sikt för möjligheterna att klara av en utbildning och etablera sig på arbetsmarknaden. Under vecka 44 är det läslov i Sverige, ett tillfälle då läsningen kan få extra stor plats på bibliotek, fritidshem, förskolor, fritidsgårdar, idrottsföreningar och hemma i läsfåtöljen.
Publicerad · Artikel från Johan Pehrson, Lotta Edholm, Utbildningsdepartementet
-
Utbildningsministern spelade basket i Tensta
I dag besökte utbildningsminister Johan Pehrson en aktivitetsdag arrangerad av Vision Generation Boll IF i Tensta. Aktivitetsdagen anordnades i anslutning till den närliggande skolans skoldag.
Publicerad · Pressmeddelande från Johan Pehrson, Utbildningsdepartementet
-
Tilläggsdirektiv till Utredningen om en förbättrad elevhälsa (U 2024:01), Dir. 2024:93
Förlängd tid för delar av uppdraget.
Publicerad · Kommittédirektiv, Rättsliga dokument från Regeringen, Utbildningsdepartementet
-
Barns språkutveckling i fokus när skolministern deltog i lärarråd och besökte förskola
Den 16 oktober deltog skolminister Lotta Edholm i ett lärarråd i Jönköping och besökte Smedsbyns förskola i Huskvarna. Temat för dagen var barns språkutveckling och förskollärares arbetsmiljö och förutsättningar.
Publicerad · Pressmeddelande från Lotta Edholm, Utbildningsdepartementet