Hoppa till huvudinnehåll
Pressmeddelande från Utbildningsdepartementet

Allvarligt att 30 procent av eleverna störs av mobiler under lektionstid

Publicerad

Ungas användning av mobiler under skoltid påverkar deras studieresultat på ett negativt sätt. Det var temat när skolminister Lotta Edholm deltog i ett seminarium arrangerat av OECD som samlade beslutsfattare och experter från olika länder för att diskutera skärmanvändningen i klassrummet och konsekvenserna av skärmförbud.

– Den svenska regeringen ser att en mobilfri miljö i skolan är rätt väg att gå. Utgångspunkten ska vara att skoldagen är mobilfri. Samtidigt finns det stora utmaningar i användningen av skärmar även utanför skolmiljön, där både brist på sömn och fysisk aktivitet är viktiga frågor att hantera, säger skolminister Lotta Edholm.

OECD släppte nyligen rapporterna ”Students, digital devices and success” och ”Managing screen time – How to protect and equip students against distraction”, där man närmare har undersökt hur användningen av digitala skärmar i skolmiljö påverkar elever och deras inlärning. Rapporterna visar att många elever (30 procent) blir distraherade av mobiltelefoner och andra digitala enheter i skolan, och Sverige ligger över snittet i OECD.

Under seminariet den 27 maj berättade skolministern hur den svenska regeringen arbetar för att gå tillbaka till grunderna och öka användningen av analoga läromedel. Hon lyfte de satsningar som regeringen gör på fler fysiska böcker i skolan, bemannade skolbibliotek och minskad skärmanvändning.

Presskontakt

Ellen Kult
Pressekreterare hos skolminister Lotta Edholm
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-140 15 28
e-post till Ellen Kult

Om rapporterna

”Students, digital devices and success” är framtagen av OECD Education and Skills och undersöker hur användningen av digitala skärmar i skolmiljö påverkar elever och deras inlärning. ”Managing screen time – How to protect and equip students against distraction” ingår i serien PISA in Focus som månadsvis publicerar kortare rapporter om en fråga kopplad till PISA 2022. Rapporten fokuserar på barns skärmtid och hur användningen av skärmar relaterar till prestation i matematik, känsla av tillhörighet i skolan och distraktion.

Laddar...