EU och Sverige
Sedan 1 januari år 1995 är Sverige medlem i EU efter en nationell folkomröstning år 1994. Medlemskapet i EU betyder att Sverige är med i EU:s arbete och kan påverka de beslut som fattas.
Den ekonomiska och monetära unionen (EMU) bildades 1992. Alla EU-länder är med i EMU. I EMU samarbetar länderna till exempel om ekonomisk politik och många medlemsländer har samma valuta (euron). Sverige har inte infört den gemensamma valutan. I september 2003 höll Sverige en folkomröstning om vi skulle införa euron. 55,9 procent av väljarna svarade nej.
Det finns personer som representerar Sverige i alla EU:s delar. Vi har också en svensk EU-kommissionär. Dessutom finns flera svenskar som har olika tjänster i EU:s administration. Ungefär 1 200 svenskar arbetar inom EU.
Sverige i EU