Parisa Liljestrand besökte dataspelsföretaget Paradox Interactive
Publicerad
Onsdagen den 9 april besökte kulturminister Parisa Liljestrand dataspelsföretaget Paradox Interactive i Stockholm. Dataspelsbranschen utgör en del av Sveriges kulturella och kreativa branscher som består av en rad olika typer av företag med betydelse för hela Sveriges ekonomi och arbetsmarknad.

– Dataspelsföretag är tydliga exempel på hur de kulturella och kreativa branscherna bidrar till svensk ekonomi och arbetsmarknad. De illustrerar också hur kulturen precis som andra branscher gynnas av reformer som underlättar för företagande, innovation och entreprenörskap, säger kulturminister Parisa Liljestrand.
Den svenska dataspelsbranschen omsatte 34,6 miljarder kronor under 2023 och utgör totalt 4,1% av hela Sveriges tjänsteexport.
Paradox Interactive är ett svenskt börsnoterat bolag som utvecklar och förlägger strategi- och managementspel för PC och konsol. Bolaget består av förlaget och fem spelstudios i fem länder. Huvudkontoret ligger i Stockholm.
Regeringens strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
I strategin som gäller 2024–2033 formuleras en vision för 2033, där Sverige har stärkt sin position som ett ledande land för de kulturella och kreativa branscherna. Branscherna har god tillväxt och bidrar till svensk ekonomi och till ett dynamiskt näringsliv i hela landet, ökad export och en positiv Sverigebild i utlandet. Företag inom de kulturella och kreativa branscherna bidrar till en mångfald av kulturella uttryck och kulturupplevelser i hela landet.
Strategin innehåller strategiska mål inom sex prioriterade områden:
• nationell statistik om kulturella och kreativa branscher
• kunskaper om upphovsrätt
• rådgivning, stöd, finansiering och regelkostnader
• kompetensförsörjning och trygghetssystem
• livsmiljöer och näringsliv i hela landet
• genomslaget internationellt för de kulturella och kreativa företagen