Trafikverket har redovisat sitt förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen
Publicerad Uppdaterad
Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson har tagit emot Trafikverkets förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen för planperioden 2026–2037.
Ladda ner:
– Regeringen genomför en historiskt stor satsning på svensk infrastruktur. Underhållsbudgeten maximeras och grunden läggs för ett pålitligt, robust och effektivt transportinfrastruktursystem där de olika trafikslagen kompletterar varandra. Det är ett omfattande arbete som Trafikverket har genomfört på uppdrag av regeringen. Nu ska förslaget remitteras och analyseras, innan regeringen fattar beslut om hur den slutliga nationella planen för nästa planperiod ska se ut, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Regeringen gav i mars Trafikverket i uppdrag att ta fram ett förslag till trafikslagsövergripande nationell plan för transportinfrastrukturen för perioden 2026–2037.
Den ekonomiska ramen för nästa planperiod uppgår till 1 171 miljarder kronor, vilket är en ökning med över 200 miljarder kronor jämfört med nu gällande plan.
Det ger ökade medel för att utveckla infrastrukturen, men innebär också att drift och underhåll nu får såväl de medel som krävs för att upprätthålla transportinfrastrukturens funktion som ytterligare medel för att återta så mycket eftersatt underhåll, som är faktiskt genomförbart. Myndigheten beskriver att det eftersatta underhållet på vägarna kan återtas till 2037. För första gången presenterar Trafikverket även ett årtal för järnvägen. Myndigheten bedömer att år 2050 kan hela underhållsskulden, som i dag uppskattas till cirka 90 miljarder, vara åtgärdad.
I det planförslag som Trafikverket nu presenterat lämnar myndigheten sitt förslag till hur de ekonomiska ramarna ska fördelas på olika åtgärder i transportinfrastrukturen. Förslaget skickas nu på bred remiss fram till och med 30 december 2025.
Myndigheten Trafikanalys har också sedan tidigare fått i uppdrag att kvalitetsgranska Trafikverkets underlag. Denna granskning ska levereras till Regeringskansliet senast den 30 december 2025, samtidigt som remisstiden löper ut.
Det samlade underlaget, inklusive remissynpunkter, kommer att beredas inom Regeringskansliet. Regeringen planerar sedan att under våren 2026 ta beslut om hur den slutliga nationella planen för transportinfrastruktur för perioden 2026–2037 ska se ut.
Bakgrund
Arbetet med den nationella planen för transportinfrastrukturen för perioden 2026–2037 inleddes med att Trafikverket fick i uppdrag att ta fram ett inriktningsunderlag. Det har sedan remissbehandlats och legat till grund för infrastrukturpropositionen. I propositionen föreslog regeringen en ekonomisk ram för 12 år och riksdagen röstade ja till förslaget. Regeringen beslutade sedan om direktiv till Trafikverket att ta fram förslag till en ny nationell plan och erbjudande till länsplaneupprättarna om möjlighet att ta fram länsplaner för den regionala transportinfrastrukturen. Trafikverket har nu redovisat sitt planförslag som skickas på remiss till och med 30 december. Regeringen planerar sedan att under våren 2026 fatta beslut om den slutliga nationella planen och de ekonomiska ramarna för länsplanerna.
Presskontakt
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-301 03 46
e-post till Ofelia Venneman
Genvägar
Webb-tv
Du kan följa sändningen direkt eller se den i efterhand på regeringen.se eller på Regeringskansliets Youtubekanal.