Färjetrafiken till och från Gotland kommer omfattas av kraven på utsläppsminskningar enligt FuelEU Maritime
Publicerad
Regeringen väljer att inte utnyttja de tidsbegränsade möjligheter till undantag för färjetrafik till och från Gotland som medges i EU-förordningen om användning av förnybara och koldioxidsnåla bränslen för sjötransporter (FuelEU Maritime). Det innebär att kraven på utsläppsminskningar för växthusgaser som ställs i EU-förordningen även fram till år 2030 kommer omfatta färjetrafik till och från Gotland. Regeringen utser också Transportstyrelsen till ansvarig myndighet för de uppgifter som regleras i EU-förordningen FuelEU Maritime.
EU-förordningen FuelEU Maritime begränsar bland annat hur mycket växthusgaser de energikällor som används för sjötransporter får släppa ut.
– Teknikskiftet mot en fossilfri sjöfart fortsätter. Att inte behöva utnyttja EU-förordningens möjligheter till regellättnader är en tydlig signal att färjetrafiken till och från Gotland redan i dagsläget är en god bit på väg mot detta teknikskifte. Detta är också något som efterfrågats av både regionen och operatören, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Regeringen utser Transportstyrelsen till ansvarig myndighet för de myndighetsuppgifter som regleras direkt i EU-förordningen.
Transportstyrelsens ansvar för EU-förordningen FuelEU Maritime
Transportstyrelsen ansvarar för de uppgifter som regleras direkt i EU-förordningen FuelEU Maritime. Transportstyrelsens ansvar omfattar att:
- fatta beslut om straffavgift
- pröva kontrollörernas beräkningar på begäran av rederier
- underrätta myndigheter i andra länder om brister i kontrollörers verksamhet
- utöva tillsyn
- utfärda så kallade FuelEU-dokument om överensstämmelse till fartyg
- anmäla utfärdade sanktioner mot fartyg till kommissionen
Presskontakt
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-127 04 88
e-post till Ebba Gustavsson