Uppdrag till Fastighetsmäklarinspektionen att redovisa kostnader för registrering och tillsyn
Publicerad
Regeringen har i dag beslutat att ge i uppdrag till Fastighetsmäklarinspektionen, FMI, att redovisa den genomsnittliga kostnaden per ärende när det kommer till registrering och tillsyn av fastighetsmäklare och fastighetsmäklarföretag. Syftet med uppdraget är att undersöka om avgiftsnivåerna motsvarar de faktiska kostnaderna för myndigheten.
Fastighetsmäklarinspektionen tar i dag ut samma avgift för registrering och samma årliga avgift för tillsyn av fastighetsmäklare respektive fastighetsmäklarföretag. Det finns skäl att utvärdera om de avgifter som tas ut motsvarar de faktiska kostnader som myndigheten har för registrering respektive tillsyn.
Sedan sommaren 2021 omfattar registreringsskyldigheten och skyldigheten att betala en årlig avgift även fastighetsmäklarföretag. Det ska även ses över om kostnaderna för tillsyn och registrering skiljer sig åt beroende på storleken på registrerade företag.
– FMI har bedrivit tillsyn över fastighetsmäklarföretag i över två år och det finns skäl att bedöma om kostnaderna faktiskt motsvarar avgifterna. Det är viktigt att undersöka om de mindre företagen och fastighetsmäklare betalar en för hög avgift, säger civilminister Erik Slottner.
Fastighetsmäklarinspektionen
Fastighetsmäklarinspektionen är en statlig myndighet som ansvarar för registrering och tillsyn av fastighetsmäklare och fastighetsmäklarföretag. I uppdraget ingår också att informera om vad som gäller för fastighetsmäklarverksamheten. FMI ska också främja utvecklingen av god fastighetsmäklarsed och praxis om fastighetsmäklarföretags skyldigheter.
Presskontakt
Pressekreterare hos civilminister Erik Slottner
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-133 51 18
e-post till Samuel Dalevi