Hoppa till huvudinnehåll

Goda exempel från deltagarna

Deltagarna i företagsnätverket för ökad gemenskap arbetar på olika sätt med att motverka ofrivillig ensamhet hos både kunder, gäster och anställda och samhället i stort.

Ta del av några goda exempel på deltagarnas insatser nedan.

Tillsammans mot ofrivillig ensamhet

  • Foto: Emilia Jimenez Bergmark

    Apotek Hjärtat: Dagliga möten och sociala kontakter

    På Apotek Hjärtats nära 400 apotek, och via vår kundtjänst, möter vi dagligen människor som upplever ensamhet. För vissa av dem är våra medarbetare en av få sociala kontakter de har.

  • Foto: Jacob Fridlund

    Apoteket: Mötesplatser för farmaceuter och pensionärsorganisationer

    Vi på Apoteket arbetar för ökad gemenskap och mot ofrivillig ensamhet genom ett stort engagemang hos våra 400 apotek och kontor runt om i landet. Dagligen möter vi medmänniskor i behov av gemenskap och många av våra kundmöten fyller ett större syfte än att endast tillhandahålla läkemedel och rådgivning.

  • Foto: Anders Wahl

    Clas Ohlson: Personliga möten med kunderna

    Clas Ohlson finns i många människors vardag med drygt 230 butiker med hög tillgänglighet i stadskärnor och köpcentrum. Just nu investerar vi också i att öppna fler nya butiker där vi kan ha fler personliga möten med kunderna.

  • Foto: Einar Mattsson

    Einar Mattsson: Trivsel genom odling

    Odling på innergårdar bidrar inte bara till pollinerarnas miljö, det bidrar även till hyresgästernas trivsel och möten. På Kocksgatan 27 har Einar Mattsson renoverat gården med flera mål i sikte.

  • Foto: Espresso House

    Espresso House: Kaffets sociala kraft

    Espresso House kaféer är en naturlig mötesplats och samlingspunkt och vi tror på kaffets sociala kraft att bygga broar mellan människor. Vi möts över en kaffe och vi löser problem över en kaffe, många skeenden i livet, både i glädje och sorg, sker över en kopp kaffe.

  • Foto: Daniel von Malmborg

    Ikea: Gör plats för fler

    Redan för 80 år sedan, när Ingvar Kamprad grundade IKEA, var gemenskap en viktig del av framgången. Tillsammans är än idag en stark drivkraft och värdering inom företaget världen över.

  • Foto: Convenience Stores News

    Reitan Convenience Sverige: Lokala hjältar i hela landet

    Reitan Convenience Sverige (RCS) har, genom sina cirka 400 Pressbyråer och 7-Eleven i Sverige, ett socialt hållbarhetsinitiativ som kallas ”Lokala Hjältar”. Bolagets franchisetagare uppmuntras att stötta en lokal organisation genom insamlingsinsatser.

  • Illustration: Testbed Studio Arkitekter Malmö

    Serneke: Nya perspektiv på ensamhushåll

    Ensamhushållen är en relativt ny företeelse, vilket kräver nya perspektiv när vi utvecklar bostadsområden och hållbara stadsmiljöer. I anslutning till stadsmässan H22 (juni- juli 2022 i Helsingborg) deltog Serneke i forskningsprojektet Alone Together, vars syfte var att utveckla de beslutsunderlag som ska vägleda städer och bostadsutvecklare.

  • Foto: Sanna Lindberg

    Systembolaget: 127 miljoner personliga kundmöten per år

    Inne på Rådhusesplanaden i Umeå är det full fart, trots det tar Systembolagets Pär Eneroth sig an ytterligare ett samtal. Pär berättar att det är en del kunder som bara kommer in för att prata och det är nog lite fler som gör det kring jul.

  1. Apotek Hjärtat: Dagliga möten och sociala kontakter
  2. Apoteket: Mötesplatser för farmaceuter och pensionärsorganisationer
  3. Clas Ohlson: Personliga möten med kunderna
  4. Einar Mattsson: Trivsel genom odling
  5. Espresso House: Kaffets sociala kraft
  6. Ikea: Gör plats för fler
  7. Reitan Convenience Sverige: Lokala hjältar i hela landet
  8. Serneke: Nya perspektiv på ensamhushåll
  9. Systembolaget: 127 miljoner personliga kundmöten per år
Laddar...