Hoppa till huvudinnehåll

Digitaliseringsstrategin 2025-2030

Digitaliseringsstrategin syftar till att ange en tydlig inriktning för regeringens digitaliseringspolitik genom att identifiera utmaningar och ange uppföljningsbara målsättningar inom ett antal strategiskt viktiga områden. Strategin är uppbyggd kring fem strategiska områden – digital kompetens, digitalisering av näringsliv, offentlig förvaltning, välfärd samt konnektivitet. Dessa fem områden genomsyras av artificiell intelligens, data och säkerhet där det är relevant.

Ansvariga statsråd
Erik Slottner
Ansvariga departement
Finans­departementet

Sveriges digitaliseringsstrategi

Strategin är uppbyggd kring fem strategiska områden – digital kompetens, digitalisering av näringsliv, offentlig förvaltning, välfärd samt konnektivitet.

Fem strategiska områden

Foto: Maskot Bildbyrå/TT

Digital kompetens

Bas-, bredd- och spetskompetensen hos medborgarna behöver stärkas för att öka den digitala inkluderingen, användningen av ny teknik på arbetsmarknaden och för att förbättra innovations- och konkurrenskraften. Det är nödvändigt för Sveriges förmåga att tillvarata den tekniska utvecklingens möjligheter och hantera dess risker.

Foto: Maskot Bildbyrå/TT

Digitalisering av näringslivet

Näringslivets digitala omställning behöver öka för att stärka företagens innovationsförmåga, säkerhet, konkurrenskraft och hållbarhet. Samverkan mellan stat, näringsliv och organisationer är viktigt för att bidra till företagens digitala omställning och användning av ny teknik, såsom AI.

Foto: Jens Lindström/TT

Digitalisering av den offentliga förvaltningen

Den offentliga förvaltningen ska förenkla och bidra till minskad administration genom användarvänliga, säkra och trygga digitala tjänster som effektiviseras med hjälp av AI- och datadriven utveckling. Den strategiska styrningen och uppföljningen av den offentliga förvaltningens digitalisering behöver stärkas.

Foto: Emma Sekhon/TT

Digitalisering av välfärden

Det ska erbjudas säkra välfärdstjänster av hög kvalitet som ger mer tid och förbättrad livskvalitet för medborgare samt minskar administrationen och förbättrar arbetsmiljön för personalen. AI och ny teknik ska bidra till att välfärdstjänster blir mer förebyggande, personcentrerade och platsoberoende.

Foto: Helena Larsson/TT

Konnektivitet

Konnektivitet fokuserar på tillförlitlighet och utbyggnad av fiber och mobilnät, förutsättningar för investeringar, offentlig och privat samverkan samt främjande av konkurrenskraft, innovation och hållbarhet.

Innehåll om Digitaliseringsstrategin 2025-2030

RSS Mail
Prenumerera

Totalt 31 träffar.

Laddar...