Ett förbättrat regelverk för svensk tonnagebeskattning
Publicerad
För att stärka svensk sjöfarts konkurrenskraft föreslår regeringen förbättringar av det svenska systemet för tonnagebeskattning så att fler företag och fartyg kan omfattas. Förslaget aviserades i budgetpropositionen för 2026.
Sjöfarten är central för Sveriges handel med omvärlden. Svenska rederier behöver ha konkurrensvillkor som är likvärdiga med villkoren för rederier i jämförbara länder i Europa. Regeringen lämnar nu därför en lagrådsremiss med förslag om förbättringar av det svenska systemet för tonnagebeskattning.
I lagrådsremissen föreslås bland annat att:
- systemet utvidgas till att omfatta vissa verksamheter inom specialsjöfart,
- möjligheterna för tonnagebeskattade verksamheter att hyra ut kvalificerade fartyg utan besättning utökas,
- förutsättningarna för att ett fartyg ska vara kvalificerat ändras, och
- regelverket förtydligas och anpassas för att det bättre ska överensstämma med EU:s regler om statligt stöd.
Lagändringarna föreslås träda i kraft den 20 juli 2026 och tillämpas första gången för beskattningsår som börjar efter den 31 december 2026.
Förslaget bygger på en överenskommelse mellan regeringen och Sverigedemokraterna.
Presskontakt
Pressekreterare hos finansminister Elisabeth Svantesson
Mobil 076-773 48 17
e-post till Dalila Alibasic
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-301 03 46
e-post till Ofelia Venneman
Pressekreterare hos finansminister Elisabeth Svantesson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-108 90 82
e-post till Klara Söderberg