Hoppa till huvudinnehåll
Pressmeddelande från Finansdepartementet

Uppdrag att granska brister vid telefonförsäljning

Publicerad

Många konsumenter upplever problem vid telefonförsäljning och Konsumentverkets granskningar visar på återkommande brister. Regeringen ger därför Konsumentverket i uppdrag att utreda konsumentskyddet och lämna förslag för att stärka skyddet för konsumenter vid försäljning via telefon.

Ladda ner:

Erik Slottner står på en scen och svarar på journalisters frågor.
Civilminister Erik Slottner presenterade uppdraget till Konsumentverket vid en pressträff. Foto: Charlotte Lindeberg/Regeringskansliet

Konsumentverket ska bedöma om det finns brister i konsumentskyddet vid telefonförsäljning, redovisa vilka åtgärder inklusive regeländringar som myndigheten ser behov av, identifiera branscher eller produktområden där det finns särskilda problem och överväga om det bör göras ytterligare avgränsningar i regleringen, till exempel avseende produkttyper och målgrupper.

− Det är uppenbart att telefonförsäljning behöver granskas ytterligare. Det är helt oacceptabelt att särskilt sårbara grupper såsom äldre, språksvaga och personer med funktionsnedsättningar kommer i kläm vid telefonförsäljning. Vissa produktgrupper och branscher kan vara särskilt problematiska och behöver därför särskilt pekas ut, säger civilminister Erik Slottner.

Via NIX-registret kan konsumenter spärra sitt telefonnummer och sedan 2018 har vi i Sverige ett skriftlighetskrav som syftar till att stärka konsumenternas ställning vid telefonförsäljning. På premiepensionsområdet är telefonförsäljning förbjudet. Men trots dessa åtgärder finns det mycket som tyder på att problemen kvarstår.

Mot denna bakgrund får Konsumentverket i uppdrag att bedöma om det finns brister i konsumentskyddet och redovisa åtgärder för att förbättra skyddet.

Presskontakt

Erika Svanström
Pressekreterare hos civilminister Erik Slottner
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-648 65 48
e-post till Erika Svanström

Faktaruta

Många företag brister vid telefonförsäljning, enligt granskningar av Konsumentverket. Vanliga brister är att kravet på skriftligt godkännande inte uppfylls, att viktig information utelämnas samt att särskilt äldre och personer med bristande kunskap i svenska riskerar att drabbas av dessa brister.

Telefonförsäljning som försäljningsmetod har länge varit en fråga som lett till många anmälningar till Konsumentverket och frågor till myndighetens upplysningstjänst. Anmälningar och klagomål har rört ett flertal branscher/produkttyper såsom:

• Elavtal
• Finansiella tjänster
• Tv/bredband/telefoni
• Tidningar/böcker
• Spel
• Försäkringar.

Gällande telefonförsäljning av krediter skriver Konsumentverket följande i en rapport:

”Vidare har myndigheten uppmärksammat att konsumentens önskemål helt förbises av kreditförmedlare som lämnar förslag som strider mot konsumentens önskemål trots att konsumenten varit tydlig. Det har även förekommit brister i form av att det för konsumenten endast presenteras ett krediterbjudande utan information om de andra krediterbjudandena eller var konsumenten själv kan ta del av dessa.”

Telefonförsäljning på premiepensionsområdet är sedan 2018 förbjudet.

I december 2023 överlämnade regeringen en proposition som föreslog införandet av ett skriftlighetskrav vid telefonförsäljning av spel om pengar.

Laddar...