Skatten för husbilar sänks
Publicerad
Sedan 2018 när malus för husbilar infördes i Sverige har en ny metod för att mäta fordonsutsläpp börjat användas. Regeringen och Sverigedemokraterna anser att metodbytet har inneburit att fordonsskatten för husbilar har blivit orimligt hög, vilket slår hårt mot landets husbilsägare. Detta samtidigt som den miljöstyrande effekten av malus för husbilar är sämre än för andra lätta fordon. Därför föreslår regeringen i budgetpropositionen för 2025 att husbilar inte längre ska omfattas av malus. Förslaget beräknas kosta 90 miljoner kronor per år från och med 2025.
Att verka för klimatomställningen med så bred folklig förankring som möjligt är en central fråga för regeringen. Därför är det viktigt att verktygen för klimatomställningen är träffsäkra.
De senaste åren har förändringar i hur fordons koldioxidutsläpp mäts lett till högre fordonsskatt för husbilar. Samtidigt är utbudet av husbilar med låga eller inga utsläpp begränsat i dagsläget, vilket kan göra det svårt för konsumenter att anpassa sitt val av husbil till en mer klimatvänlig bil. Många träffas därför av den förhöjda fordonsskatten som gäller för vissa nya bilar under de tre första åren, s.k. malus, med små möjligheter att göra andra val.
Regeringen föreslår därför att husbilar inte längre ska omfattas av den förhöjda fordonsskatten. Förslaget beräknas minska skatteintäkterna med ca 90 miljoner kronor årligen från och med 2025.
Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 februari 2025.
Förslaget bygger på en överenskommelse mellan regeringen och Sverigedemokraterna.
Presskontakt
Pressekreterare hos finansminister Elisabeth Svantesson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-108 90 82
e-post till Klara Söderberg
Pressekreterare hos finansminister Elisabeth Svantesson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-141 14 79
e-post till Niklas Gillström
Mer om statens budget
Den 19 september lämnade regeringen budgetpropositionen för 2025 samt höständringsbudgeten för 2024 till riksdagen.