Möt Parasto Nosrati - handläggare på Klimatenheten
Publicerad
– Ingen dag är den andra lik och du har alla förutsättningar för att bredda dina kunskaper och växa i din yrkesroll. Det säger Parasto Nosrati, handläggare på Klimatenheten vid Klimat- och näringslivsdepartementet om att arbeta på Regeringskansliet.

För Parasto Nosrati har målsättningen alltid varit att få arbeta på nationell nivå med EU- och internationella frågor. Valet av studier landade därför på en masterutbildning i European Affairs från Lunds universitet och under 2012 fick hon möjlighet att göra praktik på Utrikesdepartementet. Det blev starten på hennes karriär i Regeringskansliet.
Efter några års vikariat på Miljödepartementet landade hon som EU-samordnare på Näringsdepartementet för att sedan ta steget till Utrikesdepartementets Ministerkansli som samordnande tjänsteman för statssekreteraren i klimatfrågor. I dag arbetar Parasto som handläggare på Klimatenheten vid Klimat- och näringslivsdepartementet, med ansvar för luftföroreningsfrågor.
Berätta om ditt arbete
Jag började på Klimatenheten 2019 som nationell samordnare för Agenda 2030 (FN:s globala mål för hållbar utveckling) där jag ansvarade för att hålla ihop regeringens arbete med agendan och följa upp Sveriges genomförande genom propositioner, skrivelser, rapporter och möten med externa aktörer. Jag var även Sveriges representant i EU:s rådsarbetsgrupp om Agenda 2030 och sedermera ordförande i gruppen under det svenska EU-ordförandeskapet våren 2023, vilket var en otroligt rolig och lärorik erfarenhet.
För att bredda mina kunskaper jobbar jag idag med luftföroreningsfrågor. Tillsammans med kollegor från andra departement försöker vi hitta nya sätt att minska utsläppen av luftföroreningar både nationellt och inom EU.
I år blev jag även uttagen till Regeringskansliets nya spetsprogram för EU-karriärister, det så kallade EU-karriärprogrammet. Där får jag, tillsammans med uttagna kollegor från andra departement, bredda vår EU-kompetens för att bättre rustas för framtida uppdrag inom EU-institutionerna.
Hur skulle du beskriva Regeringskansliet som arbetsplats?
– Regeringskansliet är en oerhört spännande och omväxlande arbetsplats. Du kan aldrig bli fullärd och har alltid möjlighet att bredda dina kunskaper ytterligare. Jag blir ständigt påmind om vilken kompetens som ryms inom departementen och slås ofta av hur inspirerad jag blir av att höra mina kollegor diskutera olika sakfrågor. Här är du verkligen i händelsernas centrum!
Vilka egenskaper och drivkrafter är viktiga för att trivas här, enligt dig?
– En handläggare i Regeringskansliet måste vara beredd på att axla olika frågor samtidigt under tidspress. Det dyker ständigt upp frågor som måste hanteras omgående och då gäller det att kunna prioritera. Man får inte vara rädd för att kasta sig in i en ny och kanske okänd fråga och det är viktigt att skaffa sig ett brett kontaktnät. Handläggningsarbetet är ett hantverk som man lär sig förfina med tiden.
Vad gillar du mest med ditt arbete?
– Det bästa med mitt arbete är att få vara del i en otroligt händelserik och stimulerande arbetsmiljö tillsammans med inspirerande och kompetenta kollegor.