Förslag till ändring av direktivet om föroreningar från fartyg 2022/23:FPM103
Publicerad
Faktapromemoria gällande förslag till EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS DIREKTIV om ändring av direktiv 2005/35/EG om föroreningar förorsakade av fartyg och om införande av sanktioner, inbegripet straffrättsliga sanktioner, för föroreningsbrott, COM(2023) 273.
Ladda ner:
Förslaget innebär att existerande direktiv om fartygsföroreningar från 2005 som ändrades 2009 revideras. Syftet med rättsakten är att i unionslagstiftningen införliva de gällande internationella bestämmelserna om föroreningar förorsakade av fartyg och att, genom harmoniserade administrativa sanktioner och rapportering, uppnå en högre säkerhets- och miljöskyddsnivå vid sjötransporter. En av de större förändringarna är att de straffrättsliga sanktionerna tas bort från direktivet och i stället flyttas till miljöbrottsdirektivet som är under revidering. Det här direktivet kommer därmed enbart omfatta administrativa sanktioner.
Förslaget ingår i det så kallade sjöfartspaketet som presenterades av kommissionen den 1 juni 2023 och som totalt består av fem rättsakter som föreslås revideras och som utöver detta direktiv består av olycksutrednings-direktivet (direktiv 2009/18/EC), hamnstatskontrolldirektivet (direktiv 2009/16/EC), flaggstatskontrolldirektivet (direktiv 2009/21/EC), samt förordningen för Europeiska sjösäkerhetsbyrån (förordning 1406/2002/EC).
Beskrivning av stegen i lagstiftningskedjan
En stor del av svensk lagstiftning utgår från gemensam EU-lagstiftning. På regeringen.se kan du följa de olika stegen när förhandling om EU-lagstiftning startas, förankras, beslutas om och slutligen genomförs i Sverige.