Statsministern deltar vid toppmöte om EU:s östra flank
Publicerad
Den 25 juni reser statsminister Ulf Kristersson till Gdańsk, Polen, för att delta vid toppmötet Eastern Flank Summit. I fokus står stärkandet av EU:s östra flank i ljuset av den allvarliga geopolitiska situationen och hotet från Ryssland.
Polens premiärminister Donald Tusk har bjudit in till toppmötet som samlar stats- och regeringschefer från åtta EU-länder. Mötet är ett tillfälle att diskutera försvarsberedskap och hot mot Europas säkerhet, särskilt vid EU:s östra gräns.
Statsminister Ulf Kristersson deltar tillsammans med ledare från Bulgarien, Estland, Finland, Lettland, Litauen, Polen och Rumänien. Även EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen deltar i mötet.
Efter mötet håller ledarna en gemensam pressträff. Pressträffen startar klockan 14.00 och sänds på den polska premiärministerns kanslis Youtubekanal.
Toppmötet i Gdańsk är det andra inom ramen för Eastern Flank Summit. Det första mötet hölls i Helsingfors i december 2025 då Finlands statsminister Petteri Orpo stod värd.
Presskontakt
Biträdande presschef hos statsminister Ulf Kristersson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-131 82 01
e-post till Tom Samuelsson
Ta del av pressträffen
Efter toppmötet håller ledarna en gemensam pressträff. Pressträffen startar klockan 14.00 den 25 juni och sänds på den polska premiärministerns kanslis Youtubekanal.