Regeringen går vidare med förslag om ett förbättrat resegarantisystem
Publicerad
Ökad trygghet för resenärer och förenkling för resebranschens aktörer. Regeringen har beslutat om en proposition med förslag som förstärker och förbättrar dagens resegarantisystem för kunderna.
Resegarantin ger konsumenter ekonomiskt skydd om en reseaktör går i konkurs. Den gäller för paketresor och sammanlänkade arrangemang och gör det möjligt att få tillbaka resekostnader om resan ställs in.
Dagens system bygger på att varje enskild reseaktör ordnar en individuell resegaranti för sina resenärer som bland annat ska täcka kundernas återbetalningskrav vid en konkurs. I propositionen föreslår regeringen att det inrättas en kollektiv fond och att de individuella garantierna minskar i storlek.
– Nu stärker vi resegarantisystemet så att resenärer inte behöver se sina pengar gå upp i rök. Kunderna ska rimligen vara ekonomiskt skyddade även om resebolaget går i konkurs en period efter att resan bokats. Vi har sett exempel där människors drömresa förvandlas till en mardröm, exempelvis under pandemin, där en del kunder inte fick tillbaka några pengar alls efter researrangörens konkurs. Med den här modellen kan fler kunder få rätt till återbetalning, säger civilminister Erik Slottner.
Regeringen föreslår att ändringarna i resegarantilagen genomförs i två etapper.
Första etappen: Etablering av en resegarantifond
I den första etappen byggs en resegarantifond upp genom att reseaktörer börjar betala en avgift till fonden. För aktörer som arrangerar paketresor ska avgiften uppgå till ett belopp motsvarande 0,6 procent av priset på paketresan. Allt eftersom fonden byggs upp minskar de individuella resegarantierna i storlek.
Andra etappen: Utökning av resegarantin
I den andra etappen utökas resegarantins tillämpningsområde, vilket gynnar resenärerna, så att fler återbetalningskrav och vissa typer av värdebevis omfattas. Det förekommer att juridiska personer, till exempel kortföretag efter s.k. kortreklamationer, betalar ut ersättning till resenärer som har rätt till ersättning från resegarantin. I den andra etappen får dessa företag en rätt att i sin tur ansöka om ersättning från resegarantin (en så kallad regressrätt).
Den första etappen föreslås träda i kraft den 1 april 2026. Den andra etappen föreslås träda i kraft när fonden är fullfinansierad, dvs. uppgår till 1,5 miljarder kronor.
Om resegarantisystemet
Närmare beskrivning av regeringens förslag:
Resegarantins tillämpningsområde föreslås i propositionen utvidgas så att fler typer av återbetalningskrav och vissa värdebevis omfattas. Det innebär att konsumentskyddet stärks. Många kunder blev utan pengar under pandemin när deras resa blev inställd och företaget först senare, exempelvis någon månad efter det att resan ställdes in, gick i konkurs.
Exempel på vad som gäller i dag:
a) Om en resa blir inställd på grund av annan orsak än konkurs (exempelvis pandemi, askmoln eller bränder) och reseaktören sedan går i konkurs så gäller inte resegarantin. Kunderna får då inga pengar tillbaka från resegarantin.
b) Om en resa däremot blir inställd på grund av att arrangören går i konkurs så gäller resegarantin.
Med regeringens förslag omfattas även a) av resegaranti när resegarantifonden är uppbyggd. På så sätt förstärks konsumentskyddet och systemet blir mer förutsägbart och tydligt.
I dag omfattas inte värdebevis av resegarantin. Regeringens förslag innebär att om researrangören erbjudit ett värdebevis i stället för återbetalning i pengar, och sedan går i konkurs, så omfattas värdebeviset av resegarantin. Resenärerna behöver därmed inte sitta med värdelösa värdebevis på tusentals kronor, som de alltså riskerar att göra i dag.
Presskontakt
Pressekreterare hos civilminister Erik Slottner
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-648 65 48
e-post till Erika Svanström
När blir propositionen tillgänglig digitalt?
Propositionen publiceras här på webbplatsen efter att den har överlämnats till riksdagen.