Myndigheternas digitala tjänster ska bli enklare att använda
Publicerad
Regeringen har gett Myndigheten för digital förvaltning (Digg) i uppdrag att undersöka hur en gemensam digital ingång kan skapas för medborgare och företag. Syftet är att samla viktiga tjänster på ett ställe så att det blir enklare, tryggare och mer användarvänligt att sköta ärenden hos olika myndigheter.
Med en gemensam digital ingång kan medborgare och företagare hantera ärenden hos olika myndigheter samlat på ett ställe. Dessutom behöver man inte lämna samma uppgifter flera gånger. Hur detta ska gå till ingår i Diggs uppdrag att undersöka.
Digg ska också titta på hur den kommande digitala identitetsplånboken kan användas när medborgare och företagare har kontakt med myndigheter. I arbetet ska Digg ta in synpunkter från andra myndigheter, kommuner, regioner och vid behov även företag och organisationer.
– Det behöver bli enklare för medborgare och företag att göra ärenden digitalt. Genom att samla tjänster på samma ställe blir det lättare att ta del av offentlig service. Jag ser stor potential i användningen av den kommande digitala identitetsplånboken i kontakt med myndigheter, kommuner och regioner, säger civilminister Erik Slottner.
Uppdraget är en del av regeringens digitaliseringsstrategi som presenterades i våras.
Digitaliseringsstrategin 2025–2030
Uppdraget ska redovisas senast den 1 april 2026.
Presskontakt
Pressekreterare hos civilminister Erik Slottner
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-133 51 18
e-post till Samuel Dalevi
Statlig e-legitimation och digital identitetsplånbok
Digg utvecklar nu en digital identitetsplånbok där det kommer att vara möjligt att identifiera sig, dela information och skriva under digitalt. För att använda den digitala identitetsplånboken krävs en e-legitimation på högsta tillitsnivå. Denna utvecklas av Polismyndigheten i samverkan med Digg.