Slopad stämpelskatt och bättre regler för in- och uthyrning av obemannade skepp ska underlätta för rederierna
Publicerad
En fungerande sjöfart är avgörande för svensk utrikeshandel och varuförsörjning. Regeringen föreslår därför flera satsningar på sjöfart i den kommande budgetpropositionen. För att stärka svensk sjöfarts konkurrenskraft föreslår regeringen slopad stämpelskatt vid inteckning i skepp och underlättad in- och uthyrning av obemannade skepp, så kallad bareboat charter.
– Regeringen arbetar för att öka svensk sjöfarts konkurrenskraft och göra det lättare för rederierna. Slopad stämpelskatt och regeländringar för in- och uthyrning kan bidra till fler svenskregistrerade fartyg. Det kan i sin tur också underlätta planeringen för att tillgodose statens behov av fartyg i händelse av krig eller krigsfara och är dessutom positivt för sysselsättningen för svenska sjömän, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Slopad stämpelskatt vid inteckning i skepp
För att främja den svenska sjöfartsnäringens konkurrenskraft föreslår regeringen slopad stämpelskatt vid beviljande av ansökan om inteckning i skepp. Skatten kan för ett enskilt rederi uppgå till betydande belopp eftersom fartygsinvesteringar ofta är kostsamma och kan uppgå till miljardbelopp.
Svenska rederier har i flera fall valt att registrera skepp i andra länder på grund av att det där inte finns någon motsvarande stämpelskatt.
Förslaget om slopad stämpelskatt aviseras i den kommande budgetpropositionen för 2025 och föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Skeppslegodel i fartygsregistret
Regeringen vill också göra det lättare för svenska rederier att hyra in och hyra ut obemannade skepp, eftersom de nuvarande reglerna bedöms försvåra för rederierna att organisera verksamheten på ett rationellt sätt. Under 2025 avser regeringen därför att besluta om en proposition med förslag till ändringar för att underlätta in- och uthyrning.
Regeringen föreslår dessutom i den kommande budgetpropositionen för 2025 att medel tillförs till Transportstyrelsen så att en skeppslegodel kan läggas till fartygsregistret hos myndigheten. Anslaget utökas enligt förslaget med 7 miljoner kronor 2025 samt 1 miljon kronor från och med 2026.
Regeringen bedömer att dessa initiativ kommer öka den affärsmässiga flexibiliteten för rederierna och därmed göra det lättare för dem att anpassa verksamheten efter marknadens rörelser, men även underlätta för dem att under kortare perioder skaffa ersättningsfartyg exempelvis vid reparationsbehov.
Förslagen bygger på en överenskommelse mellan regeringen och Sverigedemokraterna.
Fakta stämpelskatt
Om ett rederi, efter att ha registrerat ett skepp i det svenska fartygsregistret, vill belåna detta tas stämpelskatt ut vid beviljande av ansökan om inteckning. Skatten uppgår till 0,4 procent av det intecknade beloppet.
Fakta skeppslega
Skeppslega (eller bareboat charter) innebär att en skeppsägare hyr ut sitt skepp i huvudsak obemannat. Ett rederi kan vilja hyra in ett obemannat skepp till exempel på grund av behov av en tillfällig kapacitetsförstärkning av den egna flottan. I ett skeppslegoregister kan ett utländskt obemannat skepp tillfälligt registreras i vissa avseenden under en tid motsvarande hyrestiden, samtidigt som skeppet i andra avseenden (till exempel inskrivning av äganderätt och inteckningar) kvarstår i det tidigare registret.
Presskontakt
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-127 04 88
e-post till Ebba Gustavsson
Mer om statens budget
Den 19 september lämnade regeringen budgetpropositionen för 2025 samt höständringsbudgeten för 2024 till riksdagen.