Bedrägerier mot äldre i fokus på rundabordssamtal
Publicerad
I veckan höll regeringen ett rundabordssamtal om problemet med bedrägerier mot äldre. Inbjudna till samtalet var representanter för banksektorn, pensionärsorganisationer samt flera myndigheter.
Bedrägerier har blivit en allt större inkomstkälla för kriminella nätverk. En typ av bedrägeri som har ökat kraftigt de senaste åren är telefonbedrägerier, där bedragare ringer en person och lurar denne att logga in på sin bank eller lämna ut koder eller kortuppgifter. Det är vanligt att de kriminella särskilt riktar in sig på äldre personer.
I syfte att få en uppdaterad problembild och diskutera åtgärder bjöd regeringen in företrädare för pensionärsorganisationer, banksektorn, Finansinspektionen, Polismyndigheten, Konsumentverket och Brottsförebyggande rådet till ett samtal.
– Vi måste förhindra att fler människor blir offer för bedragare som hänsynslöst utnyttjar människors tillit. Att komma åt den kriminella ekonomin är därför helt centralt. Samtalet var mycket givande och jag uppfattade att vi alla oavsett roll är beredda att arbeta målmedvetet med de här frågorna framåt, säger justitieminister Gunnar Strömmer.
Från regeringen deltog också finansmarknadsminister Niklas Wykman, civilminister Erik Slottner och äldre- och socialförsäkringsminister Anna Tenje.
– Problematiken med bedrägerier är väl känd, men det är nyttigt att få ta del av olika företrädares mer ingående redogörelser kring olika tillvägagångssätt och problemets omfattning. Vi tar med oss detta i det nu accelererande arbetet mot den organiserade brottsligheten, säger finansmarknadsminister Niklas Wykman.
– Ny teknik har gett oss möjligheter att utföra bland annat köp och bankärenden enklare och smidigare, men det har även skapat incitament för bedragare att den vägen komma åt personuppgifter och konton. Det är särskilt stötande att bedrägerier i stor utsträckning riktar sig mot sårbara grupper i samhället, inte minst mot äldre. Detta måste få ett slut. Här har staten en viktig roll att spela för att säkerställa ett gott konsumentskydd, säger civilminister Erik Slottner.
– Kriminella som bedrar äldre personer på deras livsbesparingar måste stoppas. Dagens samtal var angeläget och det är många aktörer som behöver agera för att motverka bedrägerierna. Det är de kriminella som ska känna skam, inte de som har blivit bedragna, säger äldre- och socialförsäkringsminister Anna Tenje.