Hoppa till huvudinnehåll

Förvaltningsavdelningen

Uppdaterad

Förvaltningsavdelningen är Regeringskansliets gemensamma verksamhetsstöd. Förvaltningsavdelningen ska säkerställa ett effektivt, samordnat, säkert och ändamålsenligt stöd för regeringen och Regeringskansliet. Förvaltningsavdelningen stödjer förvaltningschefen i att driva och utveckla de gemensamma funktionerna och Regeringskansliet som myndighet. På Förvaltningsavdelningen arbetar cirka 750 personer.

Följande avdelningar och kanslier finns i Förvaltningsavdelningen:

Förvaltningschefens kansli FA 

Förvaltningschefens kansli ansvarar för planering, budget och uppföljning samt samordnar och stödjer verksamhetsutveckling och krisberedskap inom Förvaltningsavdelningen. 

Digitaliseringsavdelningen

Digitaliseringsavdelningen ansvarar för strategi, arkitektur och utveckling inom digitalisering samt drift och förvaltning av Regeringskansliets gemensamma it-system. Inom avdelningen finns Regeringskansliets interna kontaktcenter med bland annat support, telefoniservice och informationsförsörjning. 

Digitaliseringsavdelningen har fyra enheter: Teknisk styrning och innovation, It-utveckling, It-drift och underhåll samt Kontaktcenter.

Ekonomi- och lokalförsörjningsavdelningen

Ekonomi- och lokalförsörjningsavdelningen hanterar Regeringskansliets ekonomiadministration, upphandlingar, inköp och ekonomisk redovisning. Avdelningen ansvarar även för lokalförsörjning, arbetsplatsstöd, mötesstöd och administrativt stöd till regeringens kommittéer och utredningar. 

Ekonomi- och lokalförsörjningsavdelningen har två enheter: Ekonomi och affärer samt Lokalförsörjning och kommittéstöd. 

HR-avdelningen

HR-avdelningen ansvarar för arbetsgivarfrågor, rekrytering, bemanning och löneadministration inom Regeringskansliet. Avdelningen ger även stöd vid rekrytering av myndighetschefer och styrelseledamöter till statliga myndigheter samt bistår regeringens kommittéer och utredningar med administrativt stöd inom HR-området.

HR-avdelningen har två enheter och ett kansli: Arbetsgivarpolitik, HR samt Kansliet för ledningsförsörjning till myndigheter.

Kommunikationsavdelningen

Kommunikationsavdelningen ansvarar för att ge kommunikativt stöd till departementen, Statsrådsberedningen och Förvaltningsavdelningen. Det omfattar intern och extern kommunikation, förvaltning och utveckling av intranät, regeringen.se, government.se samt redaktionellt arbete och medieproduktion. Avdelningen samordnar även kriskommunikation och här finns Regeringskansliets presstjänst. 

Kommunikationsavdelningen har två enheter: Kommunikationsstöd och utveckling samt Kommunikationssamordning och medieproduktion.

Rätts- och informationsförvaltningsavdelningen

Rätts- och informationsförvaltningsavdelningen ansvarar för att hantera och vårda Regeringskansliets allmänna handlingar, utveckla informationssystem samt säkerställa en lagenlig och enhetlig rättstillämpning inom Förvaltningsavdelningen. Avdelningen stödjer övriga avdelningar inom Förvaltningsavdelningen och hanterar myndighetsövergripande frågor.

Rätts- och informationsförvaltningsavdelningen har två enheter: Informationsförvaltning och Rättssekretariatet. 

Säkerhetsavdelningen

Säkerhetsavdelningen ansvarar för att Regeringskansliet har ett verksamhetsskydd och säkerhetsskydd som står i relation till skyddsvärden, hot och sårbarheter. 

Säkerhetsavdelningen har tre enheter: Fysiskt skydd och bevakning, Informations- och personalsäkerhet samt Säkerhetssamordning.

Laddar...