
Agenda 2030 | Mål 4 | God utbildning för alla
Agenda 2030 är en handlingsplan med mål för omställning till ett hållbart samhälle för människorna, planeten och välståndet. Agenda 2030:s mål och delmål är integrerade och odelbara och omfattar samtliga tre dimensioner av hållbar utveckling: den ekonomiska, den sociala och den miljömässiga.
- Ansvariga departement
- Utrikesdepartementet
Relaterad navigering
Mål 4 | God utbildning för alla
-
Agenda 2030 och de globala målen för hållbar utveckling. Mål 4 av 17; god utbildning för alla. Illustration: FN / Regeringskansliet Säkerställa en inkluderande och likvärdig utbildning av god kvalitet och främja livslångt lärande för alla
Utbildning är en grundläggande mänsklig rättighet. Trots det beräknas fortfarande 250 miljoner barn inte kunna läsa och skriva när de når fjärde årskursen. 774 miljoner människor i världen är inte läs- och skrivkunniga, varav två tredjedelar är kvinnor. Forskning visar att inkluderande utbildning av god kvalitet för alla är en av de viktigaste grunderna för välstånd, hälsa och jämställdhet i varje samhälle. Det gäller särskilt för investeringar i flickors utbildning där effekterna är påtagliga när det gäller att främja inkluderande ekonomisk utveckling och minskad fattigdom. Utbildning har en viktig roll i att bidra till måluppfyllelse inom flera områden i 2030-agendan.
Utbildningssystem måste möta människors behov under hela livet – från tillgång till förskola över grundskoleutbildning till att alla unga personer ges möjlighet till gymnasie-, yrkes- och högre utbildning. Det stora antalet män och kvinnor som inte är läs- och skrivkunniga visar på att behovet av vuxenutbildning är avgörande. Alla könsbaserade skillnader i tillgång till utbildning måste avskaffas och alla, inklusive personer med funktionsnedsättning, måste ges likvärdig tillgång till alla utbildningsnivåer och möjlighet till livslångt lärande. 2030-agendan inkluderar tydligt utbildningens kvalitativa innehåll inklusive tillgången på kvalificerade lärare. Utbildningsfrågor ska ses utifrån behovet av kunskapsinhämtning under hela livet och då särskilt kopplat till möjligheten till deltagande i arbets- och samhällsliv. All utbildning ska främja värderingar, kunskaper och färdigheter, som bidrar till hållbar utveckling.
-
Agenda 2030 och de globala målen för hållbar utveckling; delmål 4.1. Illustration: FN / Regeringskansliet Delmål 4.1 | Avgiftsfri- och likvärdig grundskole- och gymnasieutbildning av god kvalitet
Senast 2030 säkerställa att alla flickor och pojkar fullbordar avgiftsfri och likvärdig grundskole- och gymnasieutbildning av god kvalitet som leder till relevanta och ändamålsenliga kunskaper.
-
Agenda 2030 och de globala målen för hållbar utveckling; delmål 4.2. Illustration: FN / Regeringskansliet Delmål 4.2 | Lika tillgång till förskola av god kvalitet
Senast 2030 säkerställa att alla flickor och pojkar har tillgång till förskola av god kvalitet som ger omvårdnad och förbereder dem för att börja grundskolan.
-
Agenda 2030 och de globala målen för hållbar utveckling; delmål 4.3. Illustration: FN / Regeringskansliet Delmål 4.3 | Lika tillgång till yrkesutbildning och högre utbildning av god kvalitet
Senast 2030 säkerställa alla kvinnor och män lika tillgång till yrkesutbildning och eftergymnasial utbildning, inklusive högskoleutbildning, av god kvalitet till en överkomlig kostnad.
-
Agenda 2030 och de globala målen för hållbar utveckling; delmål 4.4. Illustration: FN / Regeringskansliet Delmål 4.4 | Öka antalet personer med färdigheter för ekonomisk trygghet
Till 2030 väsentligen öka det antal ungdomar och vuxna som har relevanta färdigheter, däribland tekniska färdigheter och yrkeskunnande, för sysselsättning, anständigt arbete och entreprenörskap.
-
Agenda 2030 och de globala målen för hållbar utveckling; delmål 4.5. Illustration: FN / Regeringskansliet Delmål 4.5 | Utrota diskriminering i utbildning
Senast 2030 avskaffa skillnaderna mellan könen inom utbildningsområdet och säkerställa lika tillgång till utbildning och yrkesutbildning på alla nivåer för utsatta personer, inklusive personer med funktionsnedsättning, ursprungsfolk och barn som lever under utsatta förhållanden.
-
Agenda 2030 och de globala målen för hållbar utveckling; delmål 4.6. Illustration: FN / Regeringskansliet Delmål 4.6 | Alla människor ska kunna läsa, skriva och räkna
Senast 2030 säkerställa att alla ungdomar och en väsentlig andel av alla vuxna – både män och kvinnor – lär sig läsa, skriva och räkna.
-
Agenda 2030 och de globala målen för hållbar utveckling; delmål 4.7. Illustration: FN / Regeringskansliet Delmål 4.7 | Utbildning för hållbar utveckling och globalt medborgarskap
Senast 2030 säkerställa att alla studerande får de kunskaper och färdigheter som behövs för att främja en hållbar utveckling, bland annat genom utbildning för hållbar utveckling och hållbara livsstilar, mänskliga rättigheter, jämställdhet, främjande av en kultur av fred, icke-våld och globalt medborgarskap samt värdesättande av kulturell mångfald och kulturens bidrag till hållbar utveckling.
-
Agenda 2030 och de globala målen för hållbar utveckling; delmål 4.A. Illustration: FN / Regeringskansliet Delmål 4.A | Skapa inkluderande och trygga utbildningsmiljöer
Bygga och förbättra utbildningsmiljöer som är anpassade för barn och personer med funktionsnedsättning, samt tar hänsyn till jämställdhetsaspekter och därmed erbjuder en trygg, fredlig, inkluderande och ändamålsenlig lärandemiljö för alla.
-
Agenda 2030 och de globala målen för hållbar utveckling; delmål 4.B. Illustration: FN / Regeringskansliet Delmål 4.B | Öka antalet stipendier för högre utbildning för utbildningsländer
Till 2020 väsentligen öka antalet stipendier i världen som kan sökas av personer från utvecklingsländer, i synnerhet de minst utvecklade länderna, små önationer under utveckling och afrikanska länder, för studier inom högre utbildning, inklusive yrkesutbildning samt informations- och kommunikationstekniska, tekniska, ingenjörsvetenskapliga och naturvetenskapliga program, i utvecklade länder och andra utvecklingsländer.
-
Agenda 2030 och de globala målen för hållbar utveckling; delmål 4.C. Illustration: FN / Regeringskansliet Delmål 4.C | Öka antalet utbildade lärare i utvecklingsländer
Till 2030 väsentligen öka tillgången på utbildade lärare, bland annat genom internationellt samarbete kring lärarutbildning i utvecklingsländerna, särskilt de minst utvecklade länderna och små önationer under utveckling.
- Mål 4
- Delmål 4.1
- Delmål 4.2
- Delmål 4.3
- Delmål 4.4
- Delmål 4.5
- Delmål 4.6
- Delmål 4.7
- Delmål 4.A
- Delmål 4.B
- Delmål 4.C