Utredning överlämnad – föreslår att uppgifter med låg polisiär relevans flyttas från Polismyndigheten
Publicerad
Regeringen har tagit emot en utredning som föreslår att vissa arbetsuppgifter med låg polisiär relevans ska flyttas till andra myndigheter eller till kommunerna. Syftet är att öka Polismyndighetens förutsättningar att fokusera på sitt kärnuppdrag – att bekämpa brott och upprätthålla allmän ordning och säkerhet.
Regeringen har tagit emot slutbetänkandet Bättre ansvarsfördelning från utredningen om en stärkt tillsyn av tivolin och en översyn av vissa uppgifter som utförs av Polismyndigheten. I betänkandet föreslås att vissa uppgifter med låg polisiär relevans ska flyttas från Polismyndigheten till andra myndigheter eller till kommunerna, som bedöms ha bättre förutsättningar att utföra dem. Det gäller bland annat:
- Hantering av parkeringsanmärkningar, som föreslås flyttas till Transportstyrelsen.
 - Skyddsåtgärder vid övergivna gruvhål, där länsstyrelserna föreslås ta över hela ansvaret.
 - Vissa tillstånd enligt ordningslagen, till exempel för användning av pyroteknik och luftvapen, som föreslås hanteras av kommunerna.
 
Förslagen väntas frigöra motsvarande 128 årsarbetskrafter inom Polismyndigheten.
Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2027.
Presskontakt
Pressekreterare hos justitieminister Gunnar Strömmer
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-126 49 29
e-post till Ebba Koril