Enklare och effektivare med digital inlämning av bouppteckningar
Publicerad
Regeringen föreslår i en lagrådsremiss att bouppteckningar och dödsboanmälningar ska kunna upprättas och lämnas in till Skatteverket via en elektronisk tjänst som myndigheten kommer att utveckla. Förslaget gör det enklare och minskar kostnaderna för privatpersoner och professionella aktörer att lämna in sina bouppteckningar och gör att Skatteverket kan arbeta mer effektivt.
Det kommer fortfarande att vara möjligt att lämna in handlingar i pappersform för den som inte vill eller kan använda sig av den digitala tjänsten. Förslagen syftar till att effektivisera bouppteckningsverksamheten hos Skatteverket genom att minimera den manuella hanteringen och underlätta för enskilda och andra att lämna in handlingar.
Förslaget är en del av regeringens digitaliseringsstrategi som har som mål att Sverige ska ha en offentlig förvaltning som förenklar och bidrar till minskad administration genom användarvänliga, säkra och trygga digitala tjänster som effektiviseras med hjälp av AI- och datadriven utveckling.
Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2026. Därefter kan den digitala tjänsten tas i bruk så snart Skatteverket har utvecklat den.
Presskontakt
Pressekreterare hos justitieminister Gunnar Strömmer
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-126 49 29
e-post till Ebba Koril