Hoppa till huvudinnehåll
Pressmeddelande från Finansdepartementet

Civilministern har tagit emot förslag om digital post

Publicerad

Utredningen har haft i uppdrag att utreda möjligheterna att införa en skyldighet för myndigheter, kommuner samt regioner att skicka digital post och en skyldighet för privatpersoner och företag att ta emot digital post.

Utredningen om digital post överlämnade idag sitt betänkande till civilminister Erik Slottner. I betänkandet har utredningen lämnat förslag på en ny lag om att statliga myndigheter, kommuner och regioner ska skicka myndighetpost till enskilda som har en digital brevlåda.

– För att fler ska kunna få post på ett snabbt och säkert sätt behöver offentlig sektor följa med i den digitala utvecklingen. En ökad användning av digital post har dessutom stor besparingspotential och förbättrar effektiviteten, säger civilminister Erik Slottner. 

Utredningen föreslår inget krav på enskilda att ha en digital brevlåda då anslutningsgraden bland privatpersonerna redan är hög och hela tiden ökar. Inte heller föreslås något krav för företag.

Förslagen i betänkandet kommer nu att beredas inom Regeringskansliet.

Presskontakt

Erika Svanström
Pressekreterare hos civilminister Erik Slottner
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-648 65 48
e-post till Erika Svanström

Bakgrund

Statistik för digital post – fram till och med vecka 22 (2024)

6 471 049 digitala brevlådor, varav
• 6 224 938 privatpersoner
• 246 111 företag

282 avsändare, varav
• 187 kommuner
• 69 myndigheter
• 11 kommunförbund
• 15 regioner

Utfall antal digitala brevlådor för privatpersoner och företag:
2015: 310 016
2016: 740 636
2017: 2 014 294
2018: 3 029 547
2019: 3 752 536
2020: 4 327 863
2021: 5 472 899
2022: 5 849 063
2023: 6 056 538

Laddar...