Förordning om digitalt utbyte av information om terroristbrottslighet 2021/22:FPM39
Publicerad
Faktapromemoria gällande förslag till Europaparlamentets och rådets förordning om ändring av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2018/1727 och rådets beslut 2005/671/RIF vad gäller digitalt informationsutbyte i terrorismärenden, COM(2021) 757 final.
Ladda ner:
Eurojust har till uppgift att förbättra samordningen och samarbetet mellan de nationella rättsliga myndigheterna inom EU i brottsutredningar som rör grov gränsöverskridande brottslighet, inklusive terroristbrottslighet. År 2005 antogs ett rådsbeslut som fastslår att medlemsstaterna ska dela information om terroristbrottslighet med bl.a. Eurojust. År 2019 inrättades Eurojusts terrorismbekämpningsregister i syfte att förbättra informationsutbytet mellan EU:s medlemsstater i utredningar och åtal som rör terroristbrottslighet. Kommissionen föreslår nu att den rättsliga regleringen om de nationella myndigheternas skyldigheter att dela information som rör terroristbrottslighet med Eurojust och som rör terrorismbekämpningsregistret förs in i Eurojustförordningen samtidigt som de nationella myndigheternas skyldigheter tydliggörs t.ex. när det gäller vilken typ av information de ska överföra till Eurojust och när det ska ske. Syftet är att förbättra Eurojust möjligheter att mer effektivt kunna identifiera länkar mellan utredningar och ge proaktiv feedback till de nationella myndigheterna. Den nationella myndigheten ska enligt förslaget inte föra över information till Eurojust om myndigheten bedömer att det skulle kunna äventyra pågående utredningar, en enskilds säkerhet eller strida mot väsentliga säkerhetsintressen i den berörda medlemsstaten.
Kommissionen föreslår även vissa ändringar i Eurojustförordningen i syfte att uppdatera Eurojusts ärendehanteringssystem. Det inkluderar även att s.k. sambandåklagare från tredjeland som är posterade vid Eurojust ska få tillgång till systemet. En annan del av förslaget avser införandet av säkra digiala kommunikationskanaler mellan de nationella myndigheterna och Eurojust i syfte att förbättra säkerheten i informationsutbytet.
Regeringen välkomnar att Eurojusts förutsättningar att stödja medlemsstaternas arbete med att bekämpa terroristbrottslighet och annan grov brottslighet förbättras. Utredningar om terroristbrottslighet är dock ofta särskilt känsliga och det är därför viktigt att nationella myndigheter har möjlighet att inte dela information med Eurojust t.ex. om myndigheten bedömer att överlämnandet skulle äventyra en utredning eller enskildas säkerhet eller strida mot väsentliga säkerhetsintressen i den berörda medlemsstaten. Regeringen anser att eventuella nya uppgifter och åtaganden som innebär kostnader ska finansieras genom omprioriteringar av medel inom beslutade ramar i den fleråriga budgetramen (MFF). Eventuellt ökade kostnader på statsbudgeten ska finansieras inom befintliga ramar inom berörda utgiftsområden
Beskrivning av stegen i lagstiftningskedjan
En stor del av svensk lagstiftning utgår från gemensam EU-lagstiftning. På regeringen.se kan du följa de olika stegen när förhandling om EU-lagstiftning startas, förankras, beslutas om och slutligen genomförs i Sverige.