Hoppa till huvudinnehåll

Statsråd på denna sida som har entledigats

Mellan den 10 september 2024 till den 28 juni 2025 var han utbildningsminister.

Mellan den 18 oktober 2022 till den 10 september 2024 var han arbetsmarknads- och integrationsminister.

Statsråd på denna sida som har entledigats

Mellan den 10 september 2024 till den 28 juni 2025 var han utbildningsminister.

Mellan den 18 oktober 2022 till den 10 september 2024 var han arbetsmarknads- och integrationsminister.

Lättläst: A-kassan får nya regler

Publicerad Uppdaterad

A-kassan ger ekonomisk trygghet medan du söker jobb. De nya reglerna ska motivera arbetslösa att söka ett jobb snabbare.

Det kommer bli mindre administration när man söker a-kassa.
Fler kommer att kunna få ersättning med de nya reglerna.

A-kassan ska kunna få sådana uppgifter om din lön som har 
lämnats till Skatteverket.
Då minskar risken för felaktiga utbetalningar.

Ersättningen beräknas sedan månadsvis.
Ju mer du tjänat när du jobbat desto mer får du i a-kassa.
Du får mer av din tidigare lön om du har varit medlem i en a-kassa länge 
än om du inte är medlem alls.

Den högsta ersättningen har höjts. Du kan som mest 
få 80 procent av 34 000 kronor i månaden. 

Aktivitetsstödet har också ändrats.
Stödet kommer att trappas ned ju längre tid du är arbetslös. Men 
den lägsta nivån i stödet har höjts från 223 till 365 kronor per dag.

De nya reglerna gäller från 1 oktober 2025.
Det är en överenskommelse mellan flera partier.
Sverigedemokraterna, Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna.

Statsråd på denna sida som har entledigats

Mellan den 10 september 2024 till den 28 juni 2025 var han utbildningsminister.

Mellan den 18 oktober 2022 till den 10 september 2024 var han arbetsmarknads- och integrationsminister.

Statsråd på denna sida som har entledigats

Mellan den 10 september 2024 till den 28 juni 2025 var han utbildningsminister.

Mellan den 18 oktober 2022 till den 10 september 2024 var han arbetsmarknads- och integrationsminister.

Laddar...