Innehållet publicerades under perioden 21 januari 2019 och 8 juli 2021.

Lättläst: Elever ska kunna både sommar-jobba och gå i lov-skola

Publicerad

Sveriges kommuner ska få pengar
till att skapa sommarjobb.
Arbets-förmedlingen ska
dela ut pengarna.
Arbetsförmedlingen har
fått i uppdrag av regeringen
att förbereda sig för det.

Det ska gå att både
jobba och gå i skola under lovet.
Arbetsförmedlingen ska
ge info om det.
Elever som behöver gå i lovskola
ska inte missa chansen till
sommarjobb i kommunen.

Att sommarjobba är viktigt

Sommarjobbet är ofta
det första steget in i arbets-livet.
Många brukar få jobba
på café eller restaurang,
inom turism och liknande.

Det blir inte lika många
sådana jobb i sommar.
Det beror på pandemin.
Därför är det ännu viktigare i år
att kommunerna skapar jobb.

Regeringen vill satsa 180 miljoner kronor

Sveriges kommuner behöver pengar
för att skapa sommarjobb.
Regeringen föreslår att de får
dela på 180 miljoner kronor.

Men riksdagen måste säga ja först.
De ska bestämma sig i juni.
Sen kan Arbetsförmedlingen
dela ut pengarna.

Kommunerna får inte
använda pengarna till lovskola.
Pengarna ska bara gå till
sommarjobb i år.

De här kan få sommarjobb i kommunen

Sommarjobben är för unga 

  • som har gått ut nian
  • som går på gymnasiet
  • i kommunalt aktivitets-ansvar

Hälften av pengarna
ska gå till jobb för
unga som inte har det
så bra ställt hemma med ekonomin.
Arbetsförmedlingen ska
räkna på det här.

Det handlar om unga som
lever i hem med
socio-ekonomiskt låg status.
Det betyder att de vuxna där hemma
inte tjänar så mycket pengar.
Då är det ofta svårare för barnen
än för andra unga att få jobb.

Både sommarjobb och lovskola

Regeringen vill att så många som möjligt
kan både jobba och gå i skola i sommar.
Kommunerna får hitta bra lösningar.

Kanske kan man ha lovskola
i början av sommaren
och jobba efter det?
Eller kan man ha skola på förmiddagen
och sommarjobb på eftermiddagen?

Tänk kreativt,
säger regeringen till kommunerna.