Lättläst om coronaviruset, 18 februari
Publicerad
Här kan du läsa nyheter om corona-viruset och sjukdomen covid-19.
Corona-reglerna i Sverige blir kvar ett tag till
Läget i landet när det gäller coronaviruset är fortfarande svårt och osäkert.
Viruset finns kvar och sprids.
Människor blir sjuka i covid-19.
Regeringen har talat med Folkhälso-myndigheten.
Många av restriktionerna
och rekommendationerna behöver vara kvar.
Det får inte bli så att fler blir sjuka
efter sport-lovet.
Behöver du resa bort?
Gör det så smitt-säkert som möjligt.
Några exempel:
- Håll avstånd.
- Träffa inte nya personer.
- Besök inte platser där det kan bli trångt.
- Följ de regler som finns på platsen där du är
Verksamhet som inte är nödvändig att hålla öppen ska vara stängd. Regeringen har bett regioner och kommuner om det.
Det gäller verksamhet som alla kan besöka i vanliga fall.
Det gäller till den 7 mars 2021.
Regeringen håller reda på
vilka åtgärder vi behöver ha i Sverige.
Det gör de tillsammans med
Folkhälsomyndigheten.
Regeringen föreslår nya begränsningar
Regeringen har använt den nya pandemi-lagen
för att föreslå nya åtgärder.
Lagen är tillfällig.
Förslagen ska gälla från den 11 mars 2021.
Om smitt-läget blir mycket värre
kan fler verksamheter behöva stängas.
Regeringen föreslår också vissa nya begränsningar
för till exempel djur-parker och museer.
Regeringen vill att vi ska kunna träffas
utan att smitta varandra.
Det behövs bättre regler för detta.
Regeringen förbereder därför förslag
för allmänna sammankomster
och offentliga tillställningar.
Men smittläget måste förstås vara
så pass bra att det är möjligt att träffas.
Det blir längre ersättnings-period för regionernas och kommunernas mer-kostnader
Vården och omsorgen har haft
mycket att göra under vintern.
Det beror förstås på pandemin.
Det har kostat mer än vanligt
för regioner och kommuner.
De kan nu ansöka om ersättning för det.
Hittills har man bara kunnat söka pengar
för merkostnader före 1 december 2020.
Nu går det att söka även för hela december 2020.
Antalet platser på bussar och tåg blir begränsade
Bussar och tåg som åker längre än 150 kilometer
måste göra vad de kan för att passagerarna inte ska bli smittade.
Om det finns till exempel 50 sitt-platser
får det inte vara mer än 25 passagerare.
Bara hälften av sittplatserna får alltså användas.
Det här började gälla den 14 februari.
Det kommer att vara så till slutet av maj.
Det finns ett undantag.
De som har bokat före 14 februari får åka med
även om över hälften av platserna är bokade.
Pandemilagen gör det möjligt för regeringen
att bestämma att det ska vara så här.
Regeringen talade med Folkhälsomyndigheten
innan de bestämde sig.
Vården ska få stöd för att hjälpa personer med lång-covid
En del patienter har symtom långt efter att
de har haft covid-19.
Vården behöver kunna hjälpa dem.
Social-styrelsen har fått i uppdrag att
utveckla ett stöd för hälso- och sjuk-vården.
Stödet ska också vara för den kommunala vården.
Det har regeringen beslutat.
Socialstyrelsen får använda
3 miljoner kronor för det här
under år 2021.