Hoppa till huvudinnehåll
Foto: Johnér Bildbyrå, Jessica Gow/Regeringskansliet och Kennet Ruona

Ingenjörslandet Sverige

Sverige är och har länge varit en framstående forsknings- och tekniknation. Ska vi fortsätta vara det och klara oss i den internationella konkurrensen behövs fler personer med kunskaper i naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik, de så kallande STEM-ämnena. För att möta det stora behovet av ingenjörer och andra kompetenser inom STEM behövs satsningar inom hela utbildningsväsendet både på kort och lång sikt.

Ansvariga statsråd
Mats Persson
Lotta Edholm
Ansvariga departement
Utbildnings­departementet

Aktuellt

  • Nya åtgärder för att stärka STEM-området

    Skolminister Lotta Edholm och utbildningsminister Mats Persson sitter inomhus i varsin fåtölj.
    Skolminister Lotta Edholm och utbildningsminister Mats Persson. Foto: Ninni Andersson/Regeringskansliet

    I slutet av 2024 beräknas regeringen presentera en STEM-strategi som syftar till att Sverige ska få fler personer med gedigna kunskaper inom naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik. Flera åtgärder har redan vidtagits för att stärka STEM-området och nu har regeringen fattat beslut om ytterligare uppdrag.

Kontakt

Agnes Eklund
Pressekreterare hos utbildningsminister Mats Persson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-142 63 78
e-post till Agnes Eklund
Ellen Kult
Pressekreterare hos skolminister Lotta Edholm
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-140 15 28
e-post till Ellen Kult
Utbildningsminister Mats Persson.
Utbildningsminister Mats Persson. Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet

STEM-strategin

För att ingenjörslandet Sverige ska fortsätta utvecklas behöver fler studera STEM-ämnena naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik på högskolan. Regeringen ska därför ta fram en STEM-strategi som spänner över hela utbildningssystemet, från förskola till forskarutbildning.

Foto: Johnér Bildbyrå

Det är dags att stoppa mattekrisen

Få saker är så viktiga för Sveriges framtid som skolan, och få saker i skolan är så viktiga som matematik. Det är ett ämne som ligger till grund för många andra ämnen, inte minst naturvetenskap och teknik. Matematik är i dag det ämne som flest elever inte når kunskapskraven inom. Regeringen genomför därför som en del av STEM-strategin en rad åtgärder för att förbättra resultaten.

Student i datateknik.
Datateknik vid Kungliga Tekniska högskolan. Foto: Jessica Gow/Regeringskansliet

Regeringen kraftsamlar för att stärka ingenjörslandet Sverige

I budgetpropositionen för 2024 föreslog regeringen flera olika satsningar på utbildning och forskning som ska stärka ingenjörslandet Sverige och möta de stora kompetensbehoven, bland annat en utbyggnad av civilingenjörsutbildningarna och en höjning av ersättningsbeloppen för utbildningar inom naturvetenskap och teknik.

Allt innehåll om Ingenjörslandet Sverige

RSS Mail
Prenumerera

Totalt 27 träffar.

Laddar...