Boende utanför det egna hemmet – placeringsformer för barn och unga SOU 2014:3
Publicerad
Ladda ner:
Regeringen beslutade den 12 juli 2012 att tillkalla en särskild utredare med uppdrag att göra en översyn av lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU). Av direktiven framgår att även vissa frågor som rör socialtjänstlagen (2001:453, SoL) ingår i uppdraget (dir. 2012:79). Syftet är att ytterligare stärka barnrättsperspektivet och rättssäkerheten för barn och unga.
Genom tilläggsdirektiv, beslutade den 19 juni 2013, har utredningen dessutom fått uppdraget att se över olika placeringsalternativ för barns och ungas boende, vård och fostran enligt SoL och LVU och att lämna förslag till flera alternativ än vad som finns i dag.
Detta delbetänkande innehåller förslag i enlighet med tilläggsdirektiven. Därutöver behandlas vissa frågor som ingår i utredningens ursprungliga direktiv.
Lagstiftningskedjan
Kommittédirektiv (2 st)
Departementsserien (1 st)
-
Omedelbart omhändertagande av barn och unga i vissa internationella situationer
I promemorian analyseras rättsliga förutsättningar för att omedelbart omhänderta barn och unga i internationella situationer.
Statens offentliga utredningar (1 st)
-
Barns och ungas rätt vid tvångsvård. Förslag till ny LVU.
Den nya LVU stärker barnrättsperspektivet i samhällets insatser för barn och unga. Samhällets åtagande för stöd och hjälp efter en placering förtydligas. Utredningens förslag om nationellt kunskapsstöd och fortsatt kunskapsutveckling bidrar till att barn och unga tillförsäkras skydd och att vården förbättras.
Lagrådsremiss (4 st)
-
Regeringen föreslår ändringar i socialtjänstlagen och i LVU som innebär att socialnämnden har en skyldighet att – efter det att barnet varit placerat i samma familjehem under tre år – årligen överväga frågan om vårdnadsöverflyttning.
-
Omedelbart omhändertagande av barn i vissa internationella situationer
Förslagen i lagrådsremissen tydliggör att socialnämnden omedelbart ska få omhänderta barn även om svenska domstolar inte är behöriga att besluta om beredande av vård enligt Lag (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga, LVU.
-
Stärkt rättssäkerhet vid genomförande av särskilda befogenheter på särskilda ungdomshem och LVM-hem
I lagrådsremissen föreslås ändringar i lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga, lagen om vård av missbrukare i vissa fall och lagen om verkställighet av sluten ungdomsvård.
-
Trygg och säker vård för barn och unga som vårdas utanför det egna hemmet
I lagrådsremissen föreslår regeringen att sådan verksamhet inom socialtjänsten, som kommunen överlämnar genom avtal, ska ha tillståndsplikt.
Proposition (5 st)
-
Regeringen anser att det krävs ytterligare lagändringar för att stärka tryggheten för placerade barn och unga.
-
Omedelbart omhändertagande av barn i vissa internationella situationer
Regeringens förslag tydliggör att socialnämnden omedelbart ska få omhänderta barn även om svenska domstolar inte är behöriga att besluta om beredande av vård enligt Lag med särskilda bestämmelser om vård av unga, LVU.
-
Stärkt rättssäkerhet vid genomförande av särskilda befogenheter på särskilda ungdomshem och LVM-hem
Regeringen föreslår ändringar i lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga, lagen om vård av missbrukare i vissa fall och lagen om verkställighet av sluten ungdomsvård.
-
Trygg och säker vård för barn och unga som vårdas utanför det egna hemmet
I propositionen föreslår regeringen att sådan verksamhet inom socialtjänsten, som kommunen överlämnar genom avtal, ska ha tillståndsplikt. Socialtjänstlagen undantar idag tillståndsplikt för verksamhet som en kommun i avtal har överlämnat till enskild utförare. Regeringen föreslår i proposition att det undantaget tas bort.
-
Stödboende - en ny placeringsform för barn och unga
I propositionen föreslår regeringen en ny placeringsform i socialtjänstlagen för barn och unga i åldern 16-20 år. Socialtjänsten ska sörja för att barn och unga som behöver vårdas eller bo i ett annat hem än det egna kan tas emot i stödboende. För att placera barn i stödboende ska krävas särskilda skäl. Lagändringen föreslås träda i kraft den 1 januari 2016