Flickor och pojkar i skolan - hur jämställt är det? SOU 2009:64
Publicerad
Ladda ner:
De flesta ungdomar mår bra och trivs med livet. Men psykiska problem har blivit avsevärt vanligare bland ungdomar av båda könen under de senaste två decennierna.
Delegationen för Jämställdhet i skolan (DEJA) har i uppdrag att lyfta fram och utveckla kunskap om jämställdhet i skolan, utifrån skolans värdegrundsuppdrag (dir. 2008:75).
I delbetänkande Flickor och pojkar i skolan - hur jämställt är det? redovisas om flickors och unga kvinnors samt pojkars och unga mäns villkor, förhållningssätt och agerande i samhället från 1990-talet och framåt. Förändringar i flickors och pojkars attityder, beteenden och prestationer i skolan under samma tid redovisas också. I betänkandet redogörs också för forskningsbaserade rön om orsaker till könsskillnader i attityder och skolprestationer samt bedömningar om behovet av ytterligare forskning.
Lagstiftningskedjan
Kommittédirektiv (3 st)
Departementsserien
Statens offentliga utredningar (15 st)
-
Hedersrelaterad problematik i skolan - en kunskaps- och forskningsöversikt
-
Att bli medveten och förändra sitt förhållningssätt - Jämställdhetsarbete i skolan
-
Pojkars och flickors psykiska hälsa i skolan: en kunskapsöversikt
-
Barns perspektiv på jämställdhet i skola - en kunskapsöversikt
-
Kunskap som befrielse? En metaanalys av svensk forskning om jämställdhet och skola 1969-2009
-
Flickor, pojkar, individer - om betydelsen av jämställdhet för kunskap och utveckling i skolan